سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلها را هوایى است و روى آوردنى و پشت کردنى ، پس دلها را آنگاه به کار گیرید که خواهان است و روى در کار ، چه دل اگر به ناخواه به کارى وادار شود ، کور گردد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 87 آذر 30 , ساعت 11:41 صبح

شب یلدا

 

ادامه مطلب...

سه شنبه 87 آذر 26 , ساعت 2:29 عصر

تکنیک هایی برای تقویت تمرکز

چکیده: اکثر افراد دوست دارند در مواقعی که مطلبی را مطالعه می‌‌کنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد اینگونه نیستند و در مترو، اتوبوس و تاکسی و حتی حاشیه خیابان نیز به راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمرکز می‌‌کنند. اما به راستی چرا برخی می‌‌توانند تمرکز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی بهره اند؟
دلیل آن هرچه باشد راههایی برای تقویت تمرکز در افراد وجود دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می‌‌کنیم.
تقویت تمرکز به تمرین نیاز دارد. ممکن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت کمی را حس کنیم، ولی وقتی 4 تا 6 هفته که از پرورش یادگیری مهارت‌ها گذشت، شاهد پیشرفت های قابل توجهی خواهید شد.
برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین کنیم:

1- حواست را جمع کن:
این شیوه ممکن است ظاهرا ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی که حواستان پرت می‌‌شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که " حواست را جمع کن ". این روش کم کم باعث می‌‌شود که توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب گردد.

2- روش عنکبوتی:
اگر شما تار عنکبوتی را تحریک کنید، تار تکان می‌‌خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار از خود واکنش نشان داده و می‌‌خواهد علت حرکت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تکرار شود، خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می‌‌شود که حشره ای به دام او نیفتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمرکزتان را بر روی هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید.

3- فرصتی برای افکار مزاحم:
در طول روز زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره مسائلی که به ذهن شما خطور می‌‌کند و تمرکزتان را بهم می‌‌زند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر زمانی است که شما می‌‌توانید به این افکار بپردازید. هنگامی که این افکار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید که زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود. کسانی که از این روش استفاده کرده اند، توانسته اند 35% از افکار مزاحم را در طول 4 هفته در خود کاهش دهند و این تغییر بزرگی است.

4- چوب خط زدن برای افکار مزاحم:
کارت های کوچکی درست کنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، یک قسمت را به صبح و یک قسمت را به بعداز ظهر و قسمت سوم را به شب اختصاص دهید. هر بار که حواستان پرت شد، یک خط در قسمت مخصوص بکشید و برای هر روز یک کارت برای خود تهیه کنید. به مرور متوجه خواهید شد که تعداد خط‌ها روز به روز کاهش می‌‌یابد و این واقعا جالب است.

5- زمان استراحت:
وقتی که ما برای مدت طولانی می‌‌نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه بدن یعنی پاها کشیده می‌‌شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می‌‌کنند. هنگامی که پس از نشستن راه می‌‌رویم، خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می‌‌رسد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز شما می‌‌رسد و احساس شادابی و سرحالی می‌‌کنید.

6- عوض کردن موضوع:
بسیاری از دانش آموزان به وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمرکزشان کمک می‌‌کنند. شما هم می‌‌توانید هر 2 ساعت را به مطالعه یک درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض کنید.

7- جایزه و پاداش:
هنگامی که کاری را به طور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. کار شما ممکن است خیلی کوچک و یا بزرگ باشد. شما هم می‌‌توانید متناسب با کارتان برای خود جایزه و یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می‌‌تواند خواندن یک مطلب جالب و دیدن یک فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.

 


شنبه 87 آذر 23 , ساعت 1:7 عصر

هنر یا تمرین تمرکز


مهم نیست که زیست شناسی می خوانید و یا منچ بازی می کنید،
فقط باید روی کاری که انجام می دهید متمرکز شده و از حواس پرتی جلوگیری کنید.

ادامه مطلب...

شنبه 87 آذر 23 , ساعت 1:1 عصر

                                                        فواید مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان


حضرت علی علیه السلام میفرماید:“هرآن کس که با کتاب آرامش یابد،راحتی وآسایش از او سلب نمی گردد.”

ادامه مطلب...

یکشنبه 87 آذر 17 , ساعت 5:59 عصر

                                                            آموزش اعتماد به نفس !

 

ادامه مطلب...

یکشنبه 87 آذر 17 , ساعت 5:48 عصر

                                     راهکارهایی برای کسب اعتماد به نفس

ادامه مطلب...

سه شنبه 87 آذر 12 , ساعت 3:12 عصر

20نکته ضروری زندگی

ادامه مطلب...

شنبه 87 آذر 9 , ساعت 1:20 عصر

چگونه صبور باشیم

 

صبور بودن اغلب یک انتخاب است . شما انتخاب می کنید که صبور باشید زیرا می دانید چیزی مهم است . چیزی که اهمیت دارد ، این است که نباید کنترل اوضاع و احساساتمان را از دست بدهیم .

                                                        ادامه مطلب...

سه شنبه 87 آذر 5 , ساعت 7:20 عصر

ارتباط بین کیف و شخصیت در خانم ها

 

 

                                             ادامه مطلب...

یکشنبه 87 آذر 3 , ساعت 3:35 عصر

تاریخچه پوشش و حجاب  

در قرآن می خوانیم که خداوند می فرماید:« ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو ، پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند .این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و خدا آمرزنده و مهربان است .» 

ادامه مطلب...

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ