سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایی، برترین خصلت و دانش، برترین زیور و عطاست . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 90 اسفند 27 , ساعت 12:32 صبح

نوروز در اسلام

همزمان‌ با ظهور اسلام،‌ بسیاری‌ از سنن‌ غلط‌ مانند آتش‌ پرستی‌ و منع‌ دفن‌ مردگان‌ از بین‌ رفت،‌ ولی‌ نوروز به‌ عنوان‌ یک‌ جشن‌ ملی‌ باقی‌ ماند و‌ پیشوایان‌ دینی‌ آن‌ را حیاتی‌ دوباره‌ بخشیده و با‌ دعا و نیایش‌ آراستند.
اسلام، نوروز را جلای‌ بیشتری‌ داد، شیرازه‌ بست‌ و آن‌ را با پشتوانه ‌ای‌ استوار از خطر زوال‌ در دوران‌ مسلمانی‌ ایرانیان‌ مصون‌ داشت... نوروز که‌ با جان‌ ملیت‌ زنده‌ بود، روح‌ مذهب‌ نیز گرفت..

معلی ‌بن‌ خنیس‌ می‌گوید: در نوروز بر امام‌ صادق(ع) وارد شدم، فرمود: این‌ روز را می‌ شناسی؟ عرض‌ کردم‌ قربانت‌ گردم‌ این‌ روزی‌ است‌ که‌ عجم‌ آن‌ را بزرگ‌ می ‌شمرند و به‌ یکدیگر هدیه‌ می‌ دهند... حضرت‌ فرمودند: قسم‌ به‌ بیت‌ عقیق‌ که‌ در مکه‌ است، این‌ نیست‌ مگر به‌ جهت‌ امری‌ قدیم‌ که‌ برای‌ تو تفسیر می ‌کنم... نوروز روزی‌ است‌ که‌ خداوند از انسان ها پیمان‌ گرفت‌ که‌ بندگی‌ او را گردن‌ گذارند و به‌ پیامبرانش‌ ایمان‌ آورند و دستورهای‌ آنان‌ را بپذیرند. آن‌ نخستین‌ روزی‌ است‌ که‌ خورشید بتابید و بادهای‌ باردهنده‌ وزیدن‌ گرفت‌ و گیاهان‌ روئیدن‌ گرفتند. آن‌ روزی‌ است‌ که‌ فرشته‌ وحی‌ بر پیامبر(ص) نازل‌ شد و ابراهیم‌ خلیل(ع) بتها را درهم‌ شکست. روزی‌ است‌ که‌ امام‌ علی(ع) بت های‌ روی‌ خانه‌ کعبه‌ را به‌ زیر افکند و همچنین‌ کشتی‌ نوح‌ پس‌ از طوفان‌ بر کوه‌ جودی‌ قرار گرفت‌ و آن‌ روزی‌ است‌ که‌ قائم‌ ما در آن‌ روز ظهور خواهد کرد.

در مفاتیح‌ الجنان‌ از قول‌ امام‌ صادق (ع) آمده‌ است: چون‌ نوروز شد، غسل‌ کن‌ و پاکیزه ‌ترین‌ جامه‌های‌ خود را خوشبو گردان‌ و در آن‌ روز، روزه‌ بدار و چون‌ از نماز پیشین‌ فارغ‌ شدی، چهار رکعت‌ نماز بگزار و بعد از نماز، سجده‌ شکر به‌ جای‌ آور ... آمده‌ است‌ که‌ در هنگام‌ تحویل‌ سال‌ این‌ دعا را بسیار بخوانند: یا مقلب ‌القلوب‌ و الابصار یا مدبراللیل‌ و النهار یا محول ‌الحول‌ و الاحوال، حول‌ حالنا الی‌ احسن ‌الحال.

ما این‌ دعا را با کلامی‌ نغز از زبان‌ مولای‌ متقیان‌ امام‌ علی (ع) می ‌آرائیم، آنجا که‌ می‌ فرمایند: .[خدایا] با بهاری‌ پر ابر و ابری‌ پر باران، آب‌ رحمت‌ خویش‌ را بر خاک‌ خشک‌ ما و بر گیاهان‌ پر برکتت‌ فرو ریز، تا به‌ باران‌ درشت‌ و بسیار آن، ابر مرده، زنده‌ و خاک‌ خشک‌، خرم‌ و سبز گردد

منبع: خبرگزاری مهر


یکشنبه 90 اسفند 21 , ساعت 9:55 عصر
فیس‌بوک و تشویق دختران نوجوان به نمایش تصاویر نامناسب
 

خبرگزاری فارس: فیس‌بوک و تشویق دختران نوجوان به نمایش تصاویر نامناسب

 شبکه اجتماعی فیس بوک دختران نوجوان را برای جذب دوستان بیشتر و افزایش تعداد لایک ها به رفتار بی پروا و نمایش تصاویر نامناسب تشویق می کند.

به گزارش فارس، بسیاری از دختران بی تجربه و کم سن و سال که دوست دارند طرفداران و دوستان بیشتری برای خود در این شبکه دست و پا کنند اطلاعات شخصی فراوان و تصاویر متعددی از خود را در شرایط عجیب و غیرعادی و در مواردی با پوشش های نامناسب به اشتراک می گذارند که این اطلاعات ممکن است مورد سوءاستفاده هکرها، کلاهبرداران اینترنتی و همین طور افرادی قرار بگیرد که به دنبال سوءاستفاده های اخلاقی هستند.

رشد فزاینده انتشار عکس های بی پروای دختران کم سن وسال در فیس بوک که همراه با ژست های زننده آنها منتشر می شود، موجب نگرانی کارشناسان تربیتی و والدینی شده که از تبعات چنین اقداماتی به خوبی مطلع هستند.

در حالی این کار به ادعای بچه ها موجب اجتماعی شدن آنها و یافتن دوستان بیشتری می شود، کارشناسان امنیتی معتقدند بسیاری از مزاحمان نوامیس با جلب دوستی این دختران بی تجربه ابتدا پیامک های تحریک آمیزی برای آنان ارسال می کنند و پس از جلب اعتماد آنها از این افراد سوءاستفاده می کنند. بعد از سوءاستفاده که معمولا با تهیه عکس و فیلم همراه است، باجگیری از این افراد آغاز می شود.

دخترانی که آبروی خود را به دنبال افشای تصاویر خصوصی زننده خود در اینترنت بر باد رفته می بینند دچار آسیب های شدید روحی و روانی می شوند و در مواردی نیز کار آنها به خودکشی می کشد. صاحب نظران معتقدند با توجه به نیاز دختران نوجوان به جلب توجه و برانگیختن حس علاقه و محبت ضروری است والدین از استفاده آنها از شبکه های اجتماعی جلوگیری کرده و آموزش های لازم را در مورد باجگیری های اینترنتی به فرزندانشان بدهند.

 


جمعه 90 اسفند 19 , ساعت 7:55 عصر

داستانی در رابطه با نماز شب

شیخ جعفر کبیر معروف به کاشف الغطاء در یکى از شب‏ها براى تهجّد برخاست، فرزند جوانش را از خواب بیدار کرد و به او فرمود: بیا به حرم مطهّر حضرت امیر علیه السلام رفته در آن‏جا نماز شب بخوانیم.

فرزند جوان که برخاستن از بستر گرم در آن وقت شب برایش سخت بود در مقام عذرخواهى برآمده عرض کرد: پدرجان من اکنون آماده این برنامه نیستم شما منتظر من نباشید.

فرمود: نه، من این‏جا ایستاده و منتظرم تا شما مهیّا شوید، فرزند جوان به ناچار از جاى برخاست و وضو گرفت و دنبال پدر به راه افتاد. کنار درب صحن رسیدند، در آن‏جا فقیرى را دیدند نشسته و دست سؤال براى گرفتن پول به سوى مردم دراز کرده است!

شیخ جعفر رو به فرزندش نمود و فرمود: این شخص در این وقت شب براى چه این‏جا نشسته است؟ عرض کرد: براى گدایى. فرمود: چه مقدار ممکن است از رهگذران عاید او شود؟ عرضه داشت: احتمالًا یک تومان (به پول آن زمان).

فرمود: فرزندم درست فکر کن، ببین این آدم براى مبلغى ناچیز در این وقت شب دست از راحت و استراحت و خواب ناز برداشته و دست ذلّت به سوى مردم دراز کرده، آیا تو به اندازه این شخص اعتماد به وعده‏هاى حق درباره شب بیداران و متهجّدان ندارى که فرموده:

فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اعْیُنٍ جَزَآءَ بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ»

پس هیچ کس نمى‏داند چه چیزهایى که مایه شادمانى و خوشحالى آنان است به پاداش اعمالى که همواره انجام مى‏ داده‏ اند، براى آنان پنهان داشته‏اند.

گفته‏اند: فرزند جوان از شنیدن این سخن چنان متنبّه شد که تا آخر عمر از سعادت شب بیدارى و تهجّد برخوردار بود.

 اثر سحرخیزى‏

 حضرت صادق علیه السلام فرموده است:

شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیْلِ، وَ عِزُّهُ کَفُّ الاْذى عَنِ النّاسِ.

بزرگوارى و شرف مؤمن نماز اوست در شب، و عزّتش خوددارى از آزار مردم است.

امیر المؤمنین علیه السلام در نامه‏اى به ابن حنیف مى‏فرماید:

طُوبى‏ لِنَفْسٍ ادَّتْ الى‏ رَبِّها فَرْضَها، وَ عَرَکَتْ بِجَنْبِها بُؤْسَها وَ هَجَرَتْ فِى اللَّیْلِ غُمْضَها حَتّى‏ اذا غَلَبَ الْکَرى‏ عَلَیْها افْتَرَشَتْ ارْضَها وَ تَوَسَّدَتْ کَفَّها فى مَعْشَرٍ اسْهَرَ عُیُونَهُمْ خَوْفُ مَعادِهِمْ وَ تَجافَتْ عَنْ مَضاجِعِهِمْ جُنُوبُهُمْ وَ هَمْهَمَتْ بِذِکْرِ رَبِّهِمْ شِفاهُهُمْ، وَ تَقَشَّعَتْ بِطُولِ اسْتِغْفارِهِمْ ذُنُوبُهُمْ.

خوشا به حال کسى که واجبات پروردگارش را به جا آورده، و مشکلات را تحمّل نموده، و در شب از خواب خوش دورى کرده، تا وقتى که خواب بر او چیره شود زمین را فرش خود گرفته، و دست را بالش زیر سر کند، در میان جمعیّتى که ترس از قیامت، دیده‏ هایشان را بیدار گذاشته، و پهلوهاشان از بستر استراحت جدا شده، و لبهاشان به ذکر پروردگارشان آهسته و آرام گویاست، و گناهانشان به کثرت استغفار از بین رفته است.

حضرت صادق علیه السلام مى‏فرماید: پیامبر در ضمن وصیّتش به امام على علیه السلام فرمود:

تو را سفارش مى‏ کنم به اعمال و صفاتى که پیوسته با آنها باشى، آنگاه فرمود:

الهى! على را در این برنامه یارى ده. تا سخنش به این‏جا رسید که فرمود:

عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ، و عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ، و عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ.

بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب.

راوى مى‏گوید: از حضرت صادق علیه السلام شنیدم که فرمود:

انَّ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ تَعالى ثَلاثَةٌ: التَّهَجُّدُ بِاللَّیْلِ، وَ افْطارُ الصّائِمِ، وَ لِقاءُ الاْخْوانِ.

از امورى که خداوند آنها را وسیله نشاط قلب قرار داده؛ سه چیز است: نماز شب، افطار روزه‏دار به وقت مغرب، دیدار برادر مؤمن.

پایگاه عرفان


جمعه 90 اسفند 19 , ساعت 4:21 عصر

یاوران حضرت مهدی ( عج )

براساس آموزه‌های دینی ، یکی از سنت‌های الهی در جهان این است که هر پدیده ، می‌باید به صورت قاعده مند از راه فراهم آمدن شرایط و مقدمات آن به وجود آید .

این اصل ، در روایات این گونه بیان شده است: « أبی الله أن یجری الأمور إلا بأسبابها فجعل لکل شئ سبباً ؛ خداوند امتناع دارد از این‌که امور را جز از راه اسباب آن فراهم آورد .» (مازندرانی، ج8، ص210)

تحولات و رخداد‌های اجتماعی نیز همانند پدیده‌های تکوینی، محکوم به اجرای این اصل می‌باشد. بر این اساس ، تحقق هر انقلاب و رویداد اجتماعی، به زمینه‌ها و شرایط آن  وابستگی دارد.

ظهور و قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پیرو همین اصل است و بدون تحقق زمینه‌ها و شرایط آن ، به وقوع نخواهد پیوست .

مهم‌ترین شرایط برای تحقق ظهور

مهم‌ترین شرایط و مقدمات لازم برای تحقق ظهور ، وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام کارهای حکومت جهانی است ؛ زیرا سنّت الهی بر این قرار گرفته که امور عالم از مجرای طبیعی و علل و اسباب عادی انجام گیرد؛ بنابر این همان گونه که نقش یاران در موفقیت حرکت‌های  پیامبران تعیین کننده بوده ، در قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیر نیاز به یاران ، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است ؛ زیرا بنا نیست این قیام، با نیروی اعجاز به سر انجام برسد ؛ بلکه حرکت‌های حضرت از راه اسباب وعوامل عادی به پیروزی می‌رسد.

یاوران مهدی (عج) چه کسانی می باشند؟

طبق آنچه از روایات استفاده می‌شود، مجموع یاوران و کسانی که در آغاز ظهور، دعوت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را لبیک می‌گویند و برای یاری ، به امام علیه السلام می‌پیوندند ، را می‌توان به دو گروه، تقسیم کرد :

الف. گروه اصحاب

ب. گروه انصار

در این شماره از مقاله به معرفی و بحث پیرامون گروه اصحاب می پردازیم ؛

گروه اصحاب

کلمة « اصحاب » و « صحابه »، جمع صاحب از ماده «صحب» به معنای همراه ، گروه ، معاشر و یاور است .( ابن منظور، ص519؛ زبیدی ، ج3، ص 186).

در آیات و روایات نیز این کلمه به معنای همراه ، اهل ، دسته وگروه ، به کار رفته است .

این گروه، افراد ویژه و فوق العاده ممتازی هستند که به عنوان اصحاب حضرت در نخستین ساعات ظهور، به امام می‌پیوندند.

آنان ، هسته‌های اولیه نهضت جهانی امام مهدی علیه السلام را تشکیل می‌دهند ، به عبارتی می توان گفت که ، آنان کسانی هستندکه هم قیام حضرت با حضور آنان آغاز می‌شود و هم پس از پیروزی، از مشاوران و وزرای امام عصر علیه السلام خواهند بود و بخش مهمی از کارها را به دوش خواهند کشید. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با کمک آنانی، دنیا را فتح کرده و عدالت موعود را سراسر جهان حاکم خواهند کرد .

امیرالمؤمنین علیه السلام درباره چگونگی فراخوانی و پیوستن یاران مهدی علیه السلام ، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند : «‌خداوند ، یاران مهدی را در کمتر از چشم به هم زدن، از مشرق و مغرب، کنار کعبه، گرد می‌آورد»

" اصحاب المهدی " چه کسانی می باشند؟

درمنابع روایی ، گروه انصار با عنوان «اصحاب المهدی» یاد شده‌اند . آنان ، در مقایسه با دیگر یاران حضرت ، از مقام ، جایگاه و منزلت برتری برخوردار‌ند و در سیستم حکومتی حضرت نیز مسؤولیت‌های مهم‌تر و حساس‌تری بر عهده دارند.

شمار اصحاب حضرت مهدی علیه السلام

درباره تعداد اصحاب امام مهدی علیه السلام در روایات ، آمار و ارقام مختلفی ذکرشده است . بیشتر روایات ، تعداد یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را سیصد و سیزده تن- به تعداد اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ بدر- ذکر کرده اند . (صفار قمی ، ص311؛ صدوق، ج2، ص654)

دسته دیگر روایات ، تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از سیصد و سیزده نفر نقل کرده است. برخی از این روایات ، رقم ده هزار نفر را ذکر کرده است ؛ مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: « مهدی ظهور نمی‌کند ، مگر این‌که حلقه کامل گردد ».

وقتی ازحضرت سؤال شد که عدد آنان چند نفر است؟ فرمود: « ده هزار نفر» (نعمانی، ص307)

بعض دیگر از این نوع روایات ، تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور را بین دوازده تا پانزده هزار نفر، ذکر کرده است (ابن طاووس، ص65) ، حتی در روایتی ، عدد یکصد هزار نفر نیز نقل شده است (مجلسی، ج 52، ص307 و367)

باتوجه به قرائن موجود، این چند دسته روایات را می‌توان این گونه جمع کرد که روایات متضمن عدد سیصد ، ناظر به اصحاب ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در مرحله آغازین قیام است ، همان کسانی که هسته اصلی قیام حضرت را تشکیل می‌دهند و در روایات ، از آنان ، با عنوان پرچمداران و فرماندهان لشکرمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد شده است (کلینی ، ج8، ص313؛ صدوق، ج2، ص672) ،که حضرت به وسیله آنان، شرق وغرب جهان را فتح می‌کند وآن‌ها را فرمانروایان روی زمین قرارمی دهد. (نعمانی ، ص252)

اما روایات دسته دوم ، ناظر به مجموع نیروهایی است که به جمع سیصد وسیزده نفر می‌پیوندند ؛ بنابراین، با توجه به اختلاف روایات درباره تعداد یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می توان گفت: آمار و ارقام یاد شده ، مقصود نبوده ؛ بلکه هدف از بیان این ارقام ، فزونی یاوران و پیروان امام مهدی علیه السلام می باشد . 

 چگونگی پیوستن اصحاب حضرت مهدی علیه السلام

طبق نقل روایات ، اصحاب مهدی ، به طور ناگهانی ومعجزه‌آسا، ازمسافت‌های دور و نزدیک ، در یک شب یا صبحگاه، درمکه معظمه، گرد می آیند و به حضرت می پیوندند .

امیرالمؤمنین علیه السلام درباره چگونگی فراخوانی و پیوستن یاران مهدی علیه السلام ، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند : «‌خداوند ، یاران مهدی را در کمتر از چشم به هم زدن، از مشرق و مغرب، کنار کعبه، گرد می‌آورد .» (ابن طاووس، ص146)

همچنین در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود : « یاران مهدی ، با طی الأرض به سوی او می‌شتابند و در مکه با او بیعت می‌کنند .» (فتال نیشابوری، ج2، ص263)

 چگونگی بیعت اصحاب

پس از پیوستن یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اولین اقدام حضرت ، اخذ بیعت از اصحاب و پیمان وفاداری و اطاعت آنان از امام علیه السلام است .

پایمردی در میدان رزم ، دوری از حرام وکارهای منکر مثل دزدی ، زر اندوزی ، احتکار، رباخواری ، تخریب مساجد، شهوات باطل ، نوشیدن شراب ، تجمل گرایی ، تحقیر اشخاص مؤمن ، تعقیب افراد فراری ، خونریزی ناحق، انفاق به افراد منافق و کافر، انجام عمل منافی عفت و… از موارد مطرح در این میثاق بیعت است .

همچنین امام از یاران خود پیمان می‌گیرد در تحمل سختیها مقاوم باشند و مردم را امر به معروف و نهی از منکر کنند . اصحاب نیز همگی این پیمان را می‌پذیرند .(شافعی، ص96)

تعداد اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیش از سیصد و سیزده نفر نقل کرده است. برخی از این روایات ، رقم ده هزار نفر را ذکر کرده است ؛ مانند آنچه از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: « مهدی ظهور نمی‌کند ، مگر این‌که حلقه کامل گردد»

 اوصاف اصحاب

طبق نقل روایات ، اصحاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همگی جوانند مگر تعداد اندکی؛ به مقدار کمی سرمه در چشم یا کمی نمک در غذا . (طوسی، ص284)

در برخی روایات ، یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیران روز و نیایشگران شب زنده دار که دل‌هاشان مانند پاره‌های آهن، محکم واستوار است ، توصیف شده اند . (مجلسی، ج52، ص386)

آنان ، رادمردانی‌ هستند که جز شهادت در راه خدا، آرزوی دیگری ندارند و برابر رهبر و مولای خود ، سخت مطیع و فرمانبردارند . ابهت و رعب این جنگ جویان مصمّم و فولادین ، دشمنان را زمین‌گیر می‌کند .(نوری،ج11،ص114). در راه انجام مأموریت خود ، بسیار قاطع و بی‌باکند و هرگز هراسی به دل راه نمی‌دهند . (مجلسی، ج52، ص308)

امام مهدی علیه السلام ، با چنین اصحاب و یارانی، جهان را فتح کرده و اسلام را در سراسر گیتی ، حکم فرما می‌سازد.

 از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمود: گویی یاران مهدی را می‌بینم که سراسر زمین و آسمان را احاطه کرده‌اند و چیزی در جهان نیست ، مگر این‌که در قبضه قدرت آنان است. آن‌ها ، در جامعه به حدی محبوبند که حتی پرندگان و درندگان نیز در پی جلب خشنودی و فرمان برداری آنان هستند .

حضور زنان در میان اصحاب

میان یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زنان نیز حضور دارند و در بخش‌های مختلف ، انجام وظیفه می‌کنند.

در روایات، تعداد آنان متفاوت ذکر شده است. طبق روایت مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام سیزده نفر میان اصحاب قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف حضور دارند . (طبری، ص259).

در برخی دیگر از روایات ، از حضور پنجاه زن میان یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، خبر داده شده است . (نعمانی، ص279) و در برخی دیگر، عدد بیشتری نیز ذکر شده است . (ابن طاووس،ص151)

 

« جهت تعجیل در فرج آقا امام زمان ( عج ) صلوات »

بخش مهدویت تبیان

 


شنبه 90 اسفند 13 , ساعت 3:47 عصر

بازخوانی پیش بینی رهبر انقلاب درباره انتخابات

پیش‌بینى میکنم که به لطف الهى، به فضل الهى، به حول و قوه‌ى الهى، حضور مردم در این انتخابات، یک حضور دشمن‌شکن خواهد بود و با این انتخابات، خون تازه‌اى به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهورى اسلامى دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌اى براى او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌اى پیدا خواهد کرد.

حضور گسترده و بی نظیر مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی که کشور های غربی همه عمال و عوامل خود را به کار گرفتند تا مردم را پای صندوق های رای نبینند، بار دگر اقتدار ایران اسلامی و استقامت و رادمردی و پافشاری ملت بر حمایت از انقلاب و ولایت فقیه را به رخ جهانیان کشید و دنیا را مبهوت حماسه خود ساخت.

اما این جشن ملی در حالی برگزار می شود که رهبر انقلاب با درایت و پیش بینی هوشمندانه و شناختی عمیقی که از ملت ایران دارند، چنین پیروزی تاریخی را پیش بینی کرده بودند.

این حضور دشمن شکن ملت ایران بیانات شجاعانه رهبر انقلاب در دیدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دی را به خاطر می آورد که در کوران فشارها، تحریم ها و تهدیدهای دشمنان  فرمودند:

« یکى از جاهائى که مردم میتوانند حضورشان را نشان بدهند، همین انتخابات است. نه از حالا، از مدتى قبل شروع کرده‌اند؛ که شاید کارى کنند که در این انتخابات، حضور مردم کم شود. میشنوید دیگر، مى‌بینید؛ حالا در آن مقدارى که به گوش مردم میرسد، به چشم مردم میرسد، در مطبوعات و در رسانه‌هاى گوناگون، دشمنان ما، از آن صدر گرفته است، که مرکز و قرارگاه فرماندهى جبهه‌ى کفر و استکبار است، تا این پادوها و ایادى کوچک و پیاده‌نظامشان که همه جا پخشند - اینجا هم هستند، بیرون هم هستند - همه‌ى تلاششان این است که کارى کنند که مردم در این انتخابات شرکت نکنند.

و سپس با تاکید بر شناخت بر مردم و اعتماد به لطف پروردگار فرمودند:

من با تجربه‌اى که از رفتار این مردم دارم، و با اعتمادى که به لطف خداى متعال دارم، پیش‌بینى میکنم که به لطف الهى، به فضل الهى، به حول و قوه‌ى الهى، حضور مردم در این انتخابات، یک حضور دشمن‌شکن خواهد بود و با این انتخابات، خون تازه‌اى به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهورى اسلامى دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌اى براى او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌اى پیدا خواهد کرد؛ همچنان که همه‌ى انتخاباتها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.»

این درحالی است که رهبر انقلاب در همان ماههای پس از انتخابات 88 و در ایامی  فتنه گران داخلی و خارجی همه تلاش خود را صرف بی اعتماد و جدا کردن مردم از نظام کرده بودند، پیش بینی کردند که انتخابات بعدی پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد.

«همه‌‌‌‌‌‌ى این بلواهائى که شما مشاهده کردید در دوره‌‌‌‌‌ى بعد از انتخابات پیش آمد و پیش آوردند و آنها حمایت کردند، براى همین بود که شاید بتوانند پشتوانه‌‌‌‌‌ى مردمى انقلاب را ضربه بزنند و از انقلاب بگیرند. بنده عرض کردم نشانه‌‌‌‌‌ى اعتماد مردم به این نظام، حضور چهل میلیونى در انتخابات بود. حالا در رادیوهاى بیگانه و متأسفانه بعضى هم در داخل همنواى با آنها، هى اصرار و تکرار که بله، اعتماد مردم از نظام سلب شده! این، جواب آن حرف است. آنجا ما گفتیم اینى که هشتاد و پنج درصد مردم مى‌‌‌‌‌آیند رأى میدهند، چهل میلیون پاى صندوقها مى‌‌‌‌‌آیند، به هر کسى که رأى میدهند، خود آمدن پاى صندوق، نشانه‌‌‌‌‌ى اعتماد مردم به نظام است - که حقیقت قضیه هم همین است - اینها براى اینکه این حرف را دروغ از آب در بیاورند، مکرر در مکرر تبلیغات کردند که اعتماد مردم از دست رفته؛ چه کار کنیم؟ حالا بعضى در لباس دلسوزى گفتند چه کار کنیم که اعتماد برگردد! مردم به نظام اعتماد دارند، نظام هم به مردم اعتماد دارد. ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه خواهید دید در انتخابات آینده - که حالا دو سه سال دیگر است - همین مردم با وجود همین بازیگرى‌‌‌‌‌اى که مخالفان و دشمنان و غافلان و بى‌‌‌‌‌خبران داخلى کردند، یک حضور مستحکمِ قوى‌‌‌‌‌اى در انتخابات خواهند داشت.»

 رهبر انقلاب چند روز قبل از انتخابات مجلس نهم در دیدار با مردم و جمعی از اقشار ایثارگر و جانباز مجددا بر حضور مردم پای صندوق های رای تاکید و نهایتا پیش بینی کردند که یک بار دیگر حضور بالنده مردم در انتخابات سیلی سخت تری بر چهره استکبار خواهد زد.

« خداى متعال هم براى این ملت جور آورده. همین انتخاباتها، همین پاى صندوق رفتن‌ها، همه‌ى اینها مظهر حضور مردم و مظهر نشان دادن اقتدار مردم است. شاید شش ماه یا بیشتر است که دارند علیه انتخابات روز جمعه تبلیغات میکنند - انواع و اقسام تبلیغات - براى اینکه مردم را دلسرد کنند، براى اینکه پاى صندوقها خلوت باشد.

 در همه‌ى دنیا، انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن و حضور بااراده و عزم راسخ یک ملت در عرصه‌هاست. هر جا انتخابات با شرکت گسترده‌ى مردم باشد، این نشانه‌ى این است که ملت در آن کشور بیدارند، هوشیارند و با نظام خود همراهند. میخواهند این را از دست ملت ایران بگیرند. همه‌ى این صدها و هزارها و - اگر این رسانه‌هاى تازه پدید آمده‌ى اینترنتى را هم محاسبه کنیم، سر به میلیونها میزند - میلیونها رسانه را به کار انداختند، براى اینکه مردم را دلسرد کنند. گاهى گفتند مردم شرکت نمیکنند، گاهى گفتند تحریم میکنند، گاهى گفتند تقلب میشود، گاهى گفتند چه و چه؛ براى اینکه مردم پاى صندوق رأى نیایند، دلسرد بشوند. آنى که من احساس میکنم و از لطف الهى احتمال قوى میدهم که اینجور بشود، این است که ملت ایران در روز جمعه‌اى که مى‌آید، یک سیلى سخت‌تر به چهره‌ى استکبار خواهد زد.
 
 دست خدا با شماست. هدایت دلها و جانهاى ما به دست خداست. «ازمّة الأمور کلّا بیده»؛ همه چیز دست خداست. وقتى دل ملت، دل مسئولین، دل دلسوزان با خدا باشد، خدا راه را آسان میکند، تسهیل میکند، راه را باز میکند، توفیق میدهد و ان‌شاءاللّه این توفیق نصیب ملت ایران خواهد شد.
 
 حقیقتاً انتخابات، سیلى به چهره‌ى دشمنان این ملت است. آنچه مهم است، این است که مردم حضور پیدا کنند؛ البته این هم مهم است که به نامزدهاى صالح رأى بدهند. هر دو مهم است، لیکن حضور در درجه‌ى اول است. هرچه حضور مردم بیشتر باشد، پشتوانه‌ى مجلس شوراى اسلامى قوى‌تر باشد، مجلس محکم‌ترى، تواناترى، شجاع‌ترى تشکیل خواهد شد؛ صداى عموم مردم را میتواند با قدرتِ تمام به گوش دنیا برساند. این است که این حضور، حضور بسیار بااهمیتى است؛ حضور بسیار باعظمتى است. و من تصورم این است که این دفعه، این نوبت انتخابات، حساسیتش از دفعات قبل هم شاید بیشتر است؛ به خاطر اینکه تیرهاى موجود در ترکش استکبار علیه شما مردم تمام شده. هرچه میتوانستند، ضربه زدند؛ هرچه داشتند و به عقلشان رسیده، فعالیت کردند؛ این تیرهاى آخر است. باید بایستید؛ باید به توفیق الهى، به فضل الهى، اراده و عزم خود را به رخ دشمن بکشید تا بفهمد که در مقابل این ملت نمیتواند مقاومت کند. »
 
«دو هفته‌ى دیگر تقریباً، انتخابات است. همان عروسکهاى خیمه‌شب‌بازىِ همیشگى در رسانه‌هاى دنیا به کار افتادند که این انتخابات را بى‌رونق کنند. من عرض میکنم؛ عرض کردم، باز هم تکرار میکنم: حضور مردم در انتخابات میتواند کشور را پیش ببرد، از شر دشمن محفوظ و مصون نگه دارد؛ دشمن را در توطئه‌هاى خودش دچار تزلزل و تردید بکند؛ دشمن را وادار به عقب‌نشینى کند. انتخابات پرشور، مشت محکمى به دهان دشمن است.
 
 خدا با شماست، خدا با شماست. «من کان للَّه کان اللَّه له»؛ وقتى ملت در راه خدا حرکت میکند، خدا به او کمک میکند، سنتهاى الهى به او کمک میکنند. دلهاى مردم دست خداست. این عزم و اراده‌هاى راسخ، مصنوع ید قدرت الهى است و ان‌شاءاللَّه خداى متعال در این انتخابات هم به این مردم کمک خواهد کرد. ان‌شاءاللَّه انتخابات مجلس نهم پر شور، با احساس، با بصیرت، با حضور فراوان مردم انجام خواهد گرفت تا به توفیق الهى مجلس خوبى نصیب مردم بشود. نمایندگان خوبى ان‌شاءاللَّه به انتخاب شما مردم بیایند و وارد این میدان کار بشوند، وارد این میدان خدمت بشوند. ... »

پی نوشت :

باز هم این ملت غیور و سر افراز با حضور پر شور خود در پای صندوق های رای به جهانیان ثابت کردند که ملتی ثابت قدم بوده و تا آخرین نفس حامی این  انقلاب و نظام می باشند. و بی شک این مشارکت حداکثری ،« آری به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بود و نه محکمی به دشمنان این مرز و بوم ».

درود بر مردم حماسه آفرین ایران


پنج شنبه 90 اسفند 11 , ساعت 3:4 عصر
مراجع تقلید شیعه چشمه‌های جوشان بصیرت
تاکید مراجع تقلید و علما بر مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات مجلس

خبرگزاری فارس: تاکید مراجع تقلید و علما بر مشارکت گسترده و آگاهانه در انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پس از غیبت امام عصر(عج) همواره نقش مراجع و علما در گسترش و پویایی تشیع بی بدیل بوده است، به گونه‌ای که بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی در دوره‌های مختلف با فتاوای مراجع رقم خورده است.

فتاوای گوناگون مراجع تقلید همچون تحریم تنباکو، امضای رساله‌ جهانیه قائم مقام فراهانی، نهضت مشروطیت و... در دوره‌های خود از چنان اهمیتی برخودار بوده است که گویی اگر این فتاوا نبود تاریخ اسلام به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

از این میان شاید تاثیرگذاری مراجع در بین مردم و جامعه در فتوای تحریم تنباکو توسط میرازی شیرازی بیش از پیش خودنمایی کرد به گونه‌ای که آثار این فتوا به درون کاخ شاه نیز کشیده شد و پس از آن توانست هیمنه بین‌المللی انگلیس را که در اوج قدرت قرار داشت، بشکند.

میرزای شیرازی پس از شنیدن این پیروزی بزرگ سخت گریست و وقتی از او علت را پرسیدند پاسخ داد: من نگرانم زیرا بیگانگان و استعمارگران امروز دیگر به قدرت اسلام و علمای اسلامی پی برده‌اند و کمر به نابودی این دین و مذهب ببندند.

پس از آن نیز همواره علما و مراجع شیعه در عرصه‌های سیاسی ورود پیدا کرده و در این عرصه‌ منشا برکات زیادی برای تشیع و اسلام شده‌اند.

نهضت انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک مرجع تقلید، مدیر، مدبر،‌ زمان شناس و آگاه به مسائل آغاز شد و به پیروزی رسید و پس از آن همواره نقش مراجع عظام تقلید و علما در حفظ نظام اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار بوده است.

مراجع و علما همواره در کنار رهبری و دوشادوش مردم بر حفظ ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام تاکید کرده‌اند و آنجا که حضور آنها لازم بوده است از جان و دل مایه گذاشته‌اند، همانطور که در فتنه 88 نقش مراجع در کنار مقام معظم رهبری در بصیرت‌افزایی جامعه و مقابله با فتنه‌گران نمایان بود.

از ابتدای انقلاب تاکنون مراجع عظام تقلید ضمن توصیه به پشتیبانی مردم از انقلاب، خود نیز همراه و همگام مردم و حتی جلوتر از مردم در این عرصه‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

از جمله عرصه‌های پشتیبانی انقلاب حضور فعال و پرشور در انتخابات است که یکی از نمونه‌های آن را فردا در مورد مجلس شورای اسلامی شاهد خواهیم بود.

پس از آنکه مقام معظم رهبری از ماه‌ها قبل در تمام بیانات خود بحث اهمیت و حساسیت ویژه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حضور حداکثری و آگاهانه مردم را در این انتخابات مورد تاکید قرار دادند مراجع و علما نیز همسو با مقام معظم رهبری نسبت به مشارکت پرشور و یکپارچه مردم و انتخاب اصلح توصیه‌های فراوانی داشته‌اند.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید بارها در دیدارها، استفتائات و درس خارج فقه خود اهمیت و حساسیت این دوره از انتخابات را گوشزد کرده و بر مشارکت حداکثری تاکید کرده است.

این مرجع تقلید در یکی از دیدارهای خود اظهار داشته است: ان شاءالله بعد از اینکه مردم به خوبی در 22 بهمن امتحان دادند، در این انتخابات نیز این چنین خواهد بود و در صحنه حضور پیدا خواهند کرد.

وی تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف، نابسامانی و کم کردن حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده و تصریح کرده است: مردم باید با حضور در صحنه، امید دشمنان را به یأس تبدیل و آنها را ناکام کنند.

این مرجع تقلید البته مشکلات مردم را مورد توجه قرار داده و ضمن تاکید بر حل این مشکلات یادآور می‌شود: اما با وجود این مشکلات مردم آن جایی که باید حضور داشته باشند حضور دارند و مسائل را قاطی نکرده و کارها و عرصه‌های سرنوشت ساز را رها نمی‌کنند و اگر امسال نیز استقبال و آرامش خوب باشد روز عزای دشمنان نظام اسلامی است.

آیت‌الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجعی است که همواره در عرصه‌های مختلف حضوری تاثیرگذار داشته است. وی اهمیت این دوره از انتخابات مجلس را بارها در دیدارها و درس خارج فقه خود مورد تاکید قرار داده و خواستار حضور پرشور اقشار مختلف مردم در پای صندوق‌های رای شده است.

او در مورد حضور پرشور در انتخابات چنین می‌گوید: مردم باید با حضور پرشور ضمن ابراز وفاداری به نظام اسلامی و آرمان‌های والای آن، توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب و موجبات تقویت و اعتلای بیش از پیش نظام مقدس اسلامی دانست.

این مرجع تقلید حضور در انتخابات را یک تکلیف شرعی و عقلی می‌داند و تاکید می‌کند: ان شاءالله مردم همان گونه که تاکنون در صحنه بوده‌اند در انتخابات نیز حماسه می‌آفرینند و بار دیگر وفاداری خود را به نظام، آرمان‌های امام و رهبری نشان خواهند داد و اقتدار و صلابت خود را به رخ جهانیان خواهند کشاند.

آیت الله صافی گلپایگانی نیز ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یادآور می‌شود: هدف مردم از شرکت در انتخابات اجرای احکام اسلام و برای حفظ حاکمیت اسلام و رعایت حلال و حرام خدا در برنامه‌ها است.

این مرجع تقلید تاکید می‌کند: مواظب باشیم که هویت اسلامی جامعه مخدوش و ضعیف نشود و شخصیت اسلامی‌ پایدار بماند.

آیت‌الله علوی گرگانی هم در دیدارهای خود، شرکت در انتخابات را وظیفه‌ای همگانی می‌داند و می‌گوید: همه باید در صحنه حاضر شوند و نمایندگانی دلسوز نظام، مردم و آرمان‌ها به مجلس بفرستند و بار دیگر توطئه دشمنان را خنثی کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرده است: مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز همچون 22 بهمن حماسه ای دیگر خلق می‌کنند.

آیت الله جعفر سبحانی از دیگر مرجع تقلید با تاکید بر اهمیت مشارکت و حضور حماسی مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، به تلاش دشمنان برای کمرنگ کردن این حضور و ایجاد خدشه به سلامت انتخابات اشاره و خاطرنشان کرده است: حضور و مشارکت پرشور و دشمن شکن مردم در انتخابات 12 اسفند ماه، حداقل پاسخی به این توطئه‌ها و آرزوهای دشمن خواهد بود.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی از علمای برجسته و تاثیرگذار قم و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرده است: حضور در انتخابات از وظایف ما است؛ هر کس پایبندی به انقلاب دارد باید در انتخابات شرکت کند.

وی با بیان اینکه سرنوشت ما بیشتر به دست مجلس رقم می‌خورد، می‌افزاید: شناسایی افراد اصلح را نباید دست کم گرفت؛ کسی را انتخاب کنید که به اسلام و انقلاب و ولایت فقیه وفادار باشد و در درجه دوم کارآمدی فرد را در نظر بگیرد.

آیت الله سید احمد خاتمی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با بیان اینکه انتخابات در حقیقت اعمال حق و تکلیف است، می‌افزاید: این حق مردم است که پای صندوق‌های رای بیایند و در تعیین سرنوشت کشور دخیل و مؤثر باشند و از سویی دیگر حضور در عرصه انتخابات نوعی تکلیف است چراکه این مهم مقدمه حفظ نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه حفظ نظام از اوجب واجبات است، تصریح می‌کند: حضور در انتخابات نیز که مقدمه واجب است، متصف به وجوب می‌شود و همه باید در انتخابات شرکت کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری نیز حضور در انتخابات را یک تکلیف برای نشان دادن اقتدار ملی کشور می‌داند و می‌افزاید: دشمنان تمام امکاناتشان را بسیج کرده‌اند تا انتخابات ما رصد کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری شرکت در انتخابات را هم حق و هم تکلیف می‌داند و می‌گوید: تمام دنیا نظاره‌گر هستند که شعور ملت را ببینند و فهم بالای مردم ما را درک کنند، بنابراین هرچه حضور مردم قوی تر و قدرتمندتر باشد، آبرو و عزت نظام را در دنیا چند برابر می‌کند و باعث می‌شود دشمن تا کیلومترها عقب نشینی کنند.

وی حضور حداکثری مردم را لازمه کار انتخابات می‌داند و تاکید می‌کند: حضور همراه با رقابت و برگزاری سالم انتخابات، پوشش دادن به امنیت انتخابات، پرهیز از تبلیغات مضر از جمله نکاتی است که همگان باید به آن توجه کنند.

آیت‌الله استادی امام جمعه قم نیز بر حضور گسترده و یکپارچه مردم در انتخابات 12 اسفند تاکید کرده و اظهار داشته است: تمام تلاش دشمنان این است که مردم در انتخابات مجلس کمتر شرکت کنند و آنها این‌گونه برداشت کنند که مردم پشتیبان نظام نیستند و اگر مملکت ضعیف شود، آنها راه قلدری را در پیش بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: هر کسی که در این مملکت زندگی می‌کند با هر سلیقه‌ای که دارد راضی نیست کشور ما زیر سلطه بیگانگان رفته یا استقلال آن زیرسوال برود.

آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز با صدور پیامی بر حضور گسترده مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرده و اظهار داشته است: شرکت همه اقشار مردم در این انتخابات بر اساس نظر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، یک تکلیف شرعی است که در تحکیم ارکان نظام اسلامی و مایوس کردن دشمنان اسلام و ایران و شکل‌گیری مجلسی قدرتمند برای حل مشکلات مردم تاثیر بسزایی دارد.

آیت‌الله مقتدایی در این پیام می‌افزاید: امید است این توصیه‌ها و تاکیدات مراجع و علما که انتخابات را هم حق و هم تکلیف ما می‌دانند مثل‌ همیشه منشا حضوری حداکثری و دندان شکن و آگاهانه در پای صندوق‌های رای باشد تا ضمن خنثی کردن توطئه‌های دشمنان، مجلسی در خور شأن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود.

 


جمعه 90 اسفند 5 , ساعت 7:33 عصر
دل‌نوشته جدید شجاعی طباطبایی +عکس
عهدی که با نوجوان شهید "کربلای یک" برای انتخابات داریم

سید مسعود شجاعی طباطبایی از هنرمندان برجسته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که سابقه حضور در عملیات‌های متعدد دفاع مقدس را دارد، با انتشار دل‌نوشته جدیدی در وبلاگش مربوط به عملیات کربلای یک و دو تصویر از دو نوجوان شهید، یادآوری کرد که عهد امروز با شهدا و ولایت به حضور آگاهانه در انتخابات مجلس نهم وابسته است. در این دل‎نوشته آمده است:

                                                                                            

    

دو عکس بالا را خیلی دوست دارم، دو عکس از دو نوجوان رزمنده همچون دو شمس در یک آسمان آبی، در حالی‎که عکس امام بر سینه‎شان می درخشد. عکس اول را محمود بدرفر در هنگام غروب آفتاب در شهر مهران گرفت، رزمنده آسمان سیمایی که نور لبخندش با افق تلاقی می کند. و اما در عکس دوم نیز همان حکایت جاری است، عاشق امام در لحظه شهادت، در حالی‎که عکس مرادش را بر سینه دارد، لبانش باز شده است، انگار صدف عشق را گشوده و مروارید شهد شهادت را جلوه گر می کند.

احساس می کنم در آستانه پروازی، اگر آسمان دنیا بهشت است، آسمان بهشت کجاست که تو همچون پرنده ای کوچک در دل آن به پرواز در آمدی؟، اکنون فرشتگان به تماشای تو آمده اند و مبهوت از تجلی این همه عشق دوباره به سجده در افتاده اند تا آسمان ها و زمین، از کران تا کران باز هم به تسخیر کامل انسان در آید.

چشمانت باز است، انگار زمزمه می کردی، زمزمه های آسمانی: «فان تکن الابدان للموت انشات فقتل امر بالسیف فی فضل الله» «اگر تمامی بدن‎ها و جان‌ها را مرگ خواهد ربود پس چه بهتر و والاتر که انسان زیر شمشیرها کشته شود برای رضای خدا و راه خدا»، دلم از حزن نگاه آسمانیت غرق در ماتم می شود، و اشک‎هایم در تلاقی با آن و درخشش خون تو طنین انداز می گردد. طیران فرشتگان را در سیمای تو می جویم، دلم می خواست می توانستم مثل تو پرواز کنم، اما بال‎هایم شکسته بود، می خواستم هم قدمت شوم، اما گام‌هایم قدرت راه رفتن نداشت، می خواستم بگویم من هم می خواهم با تو بیایم، ولی صدایم در نمی آمد، اسیر بودم، غرق در گناه بودم و تنها با اشک‎های چشمانم امید را از چشمان زیبای تو می جستم.

اینان همه وجودشان را به امام بخشیده بودند. چه سرانجام خوشی، ترک کردن دنیای فانی و رها شدن در کهکشان ستاره های عاشق به خدا و رسیدن به معراجی که ما از قافله بازماندگان، تنها می توانیم حسرت آن را بخوریم، حال تنها می توانیم این عکس ها را بارها و بارها ببینیم... وقتی عشق حسین علیه السلام در جانت ریشه کرد،‌ دیگر قدرت ماندن نداری، در قافله حسین علیه السلام کسی قصد ماندن ندارد همه بار سفر بسته‌اند، پس چرا ما جا مانده ایم؟

عملیات کربلای یک تمام شد، نگاهی به محمود انداختم، چقدر در جستجوی یار باید به انتظار بنشینیم، باز هم در قافله عشق جایی برای ما نبود،‌ باز قافله سالار ما را در کاروان خویش نپذیرفته بود. آرام می گرییم و بازهم منتظر می مانیم...

طبق معمول با من تماس گرفت. محمود بدرفر بود، گفت حاضری، از صدایش فهمیدم عملیاتی در کار است، تازه از منطقه آمده بودم، اما دل تو دلم نبود، می ترسیدم عملیاتی صورت بگیرد و من نباشم، داشتم بال بال می زدم، از خوشحالی اشک در چشمانم جاری شد و با بغضی فروخورده گفتم: جانم فدای امام، آماده ام، قرار شد صبح زود بعد از نماز راهی شویم، طبق معمول سراغ مادر و پدرم رفتم و دست‎شان را بوسیدم، گفتم دارم به زیارت می روم، نباید کسی از عملیات باخبر می شد، حتی پدر و مادر، معمولا هم زمان عملیات را به شهید آوینی در روایت فتح یا بچه های ساختمان امام صادق (ع) می گفتند، بچه های فیلمبردار، عکاس و صدابردار آماده و راهی منطقه می شدند.

به قلاجه رسیدیم، با بچه های لشگر حضرت رسول صلی الله علیه و آله مثل همیشه همراه می شدیم، قلاجه، جایی که باید مستقر می شدیم تا موقع عملیات فرا برسد، چادرمان را در کنار ستاد زدیم تا از اوضاع و احوال بیشتر با خبر باشیم، شهید ابوالقاسم بوذری -فیلم‎بردار- در چادر ما بود (برای آخرین بار در کنار او بودم)، بچه ها زیر سنگ‌ها کلی عقرب پیدا کرده بودند، یکی از بچه ها می خواست دور یکی از عقرب ها آتش روشن کند، ابوالقاسم مانع شد و وادارش کرد عقرب رو ببرد و به جایی دور بیندازد، می گفت گناه داره، رفتارش کاملا عوض شده بود، به قول بچه ها نور بالا می زد، نیمه های شب از گریه های او سر نماز شب بیدار می شدیم و از خودمان خجالت می کشیدیم که چرا این‌قدر غافلیم، بعد یکی یکی از چادر بیرون می زدیم برای وضو، صدای مناجات با خدا از هر گوشه ای در دل نیمه شب بلند بود، شهید رمضان داوودی چقدر زیبا در وصیت نامه اش توصیف می کند این لحظه ها را: "بیا برویم، برویم پروانه شویم و پرواز کنیم، یک لحظه از این هیاهو، از این همه غوغا بر کنار شده، عشقی در سر و شوری در دل ،پرواز کنیم، بیایید برویم آخر ما هم روزی پروانه بودیم، انیس شب های تارمان، فرشتگان بودند و شمع مجلس ما را مهر و ماه می افروختند... اکنون من سودازده، بال پر آراسته و می‎خواهم که از این جا تا بهشت برین -تا خانه‌ی نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله، امام حسین علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه پرواز کنم. شما هم بال و پر بیارایید و با من همراه شوید..."  

از غروب دوشنبه 9 تیر 1365 که رزمندگان به سوى دشمن حرکت کردند، تیربارهاى دشمن در میان ناباورى به‌شدت کار مى کردند و منورها نیز آسمان منطقه را روشن کرده بود، اما ساعتى بعد مشخص شد این اقدام دشمن نه از روى هوشیارى و آگاهى از عملیات، بلکه تنها به دلیل یک حساسیت کاذب بوده است. پس از آن، عملیات در ساعت 22 و 30 دقیقه با رمز "یا ابوالفضل العباس ادرکنى" در حین غافل‎گیرى دشمن آغاز شد. حمله موفق یگان‎ها و پیش‏روى آنها موجب شد صبح عملیات علاوه بر هدف‏هاى مرحله اول حدود یک سوم از منطقه مرحله دوم نیز تصرف شود. صبح عملیات، نیروهاى لشگر 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله با نیروهاى احتیاط عراقى در محور امامزاده سید حسن درگیر شدند و دفع‏شان کردند.

با روشن شدن هوا، عملیات با سرعت بسیارى ادامه یافت، زیرا فرماندهان یگان‎ها با مشاهده وضعیت دشمن درصدد برآمدند پیش از آنکه دشمن خود را بازیابد، کار را یک‎سره کنند. این تدبیر و اقدام به‎موقع موجب شد تا پایان روز اول، بسیارى از هدف‌هاى مرحله دوم تصرف شود.

در شب دوم عملیات، باقیمانده هدف‎هاى مرحله دوم تصرف شد و قبل از پایان یافتن شب، رزمندگان بر قسمتى از زمین مرحله سوم نیز مسلط شدند. افزون بر این، رزمندگان که در شب گذشته تا پشت دیوارهاى شهر مهران پیش رفته بودند، از دو محور شهر را دور زده و به سوى روستاى فرخ آباد و روستاى رستم آباد پیش‌روى کرده و با پاک‎سازى و تصرف آنها، در غرب مهران ضمن الحاق، به احداث خاک‌ریز پرداختند. این اقدام موجب شد بدون درگیرى، شهر مهران محاصره شود. پس از آن رزمندگان اسلام حوالى ظهر از چند محور وارد شهر شدند، در حالى‎که دشمن قبل از آن شهر را تقریباً خالى کرده بود. سرانجام تا غروب آفتاب شهر به طور کامل پاک‎سازى شد.

پی نوشت:

1- عملیات در شب‎هاى سوم، چهارم، پنجم و ششم نیز با هدف حضور روى ارتفاعات سرکوب و محورهاى دیگرى که باید تصرف مى شد و نیز تشکیل خط مناسب پدافندى، ادامه یافت. از این پس، محورهاى پاسگاه دراجى، باغ کشاورزى، تپه هاى غلامى، فرخ آباد و به‌ویژه ارتفاعات قلعه آویزان محل درگیرى رزمندگان اسلام و دشمن بود. یگان‎هاى خودى تلاش فراوانى براى تصرف مواضع برتر ارتفاعات قلعه آویزان به کار بستند.

سرانجام، در روز ششم عملیات، لشگرهاى 27 حضرت رسول صلی الله علیه و آله و 10 سیدالشهدا علیه السلام موفق شدند یال‎ها و قله اصلى این ارتفاع را تصرف کنند. بدین ترتیب، عملیات کربلاى 1 با تأمین و تصرف 100 درصد هدف‎هاى مورد نظر با آزاد سازی کامل شهر مهران پایان یافت. در این عملیات در مجموع 40 هزار تن از رزمندگان خودى در برابر 70 هزار نیروى دشمن قرار گرفتند.

2- در عملیات کربلا 1 (تا 16 تیر 1365) حدود 70 تن از رزمندگان اسلام شهید و چهار هزار و 500 تن از آنان مجروح شدند. این شهر همانند شهرهای مرزی دیگر کشورمان در ابتدای جنگ تحمیلی به دست عراقی ها افتاده ویران شد، اما سرانجام در سال 1365 به دست نیروهای رزمنده ایران به آغوش میهن بازگشت و در جریان بازسازی های پس از جنگ دوباره آباد شد. در سال های اخیر مهران "نگین سبز ایران" نام گرفته است.

3- در عهد ابدی که با امام و رهبری بسته ایم، مبادا که غفلت کنیم، دشمن هم‎چون زمان دفاع مقدس، هجمه ای سنگین بر ما دارد، شرکت در انتخابات وفاداری به عهدی است که با ولایت بسته ایم. فرزندان امام با بصیرت همیشگی‎شان هم‌چون همیشه چشم دشمن را در آرزوهای باطل خویش کور خواهند کرد. جهاد هرگز پایانی ندارد و ما بر عهد و میثاق ازلی که با امام عاشقان بسته ایم وفاداریم. ان‎شاء الله...

منبع : رجا نیوز


جمعه 90 اسفند 5 , ساعت 6:42 عصر
رسوایی مجدد گزارش آمانو
16 آژانس اطلاعاتی آمریکایی بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشتند
خبرگزاری فارس: 16 آژانس اطلاعاتی آمریکایی بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشتند

روزنامه آمریکایی لس انجلس تایمز در گزارشی فاش کرده است که 16 آژانس اطلاعاتی – جاسوسی آمریکایی بار دیگر اعتراف کرده‌اند که ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، روزنامه آمریکایی لس انجلس تایمز در گزارشی فاش کرده است که 16 آژانس اطلاعاتی – جاوسی آمریکایی بار دیگر اعتراف کرده‌اند که ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

بنابراین گزارش، این گزارش بار دیگر به اختلافات رویکردی بین ایالات متحده و اسرائیل در خصوص نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران از جمله عملیات نظامی علیه ایران، دامن خواهد زد. این در حالی است که آمریکا و رژیم اسرائیل برای دیدار اوباما با نتانیاهو در آینده نزدیک آماده می‌شوند.

این گزارش با گزارش سال 2007 سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مطابقت دارد. این گزارش بر این باور بود که ایران پس از سال 2003 تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه نظامی هسته‌ای را قطع کرده است. ایران تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته‌ایش حتی قبل از 2003 نیز صلح‌آمیز بوده است.

گزارش اخیر همچنین تصریح می کند که ایران به سمتی پیش می‌رود که در زمان نیاز بتواند قدرت تولید سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

رژیم اسرائیل طی ماه‌های اخیر جنگ روانی گسترده‌ای را تحت عنوان حمله به ایران راه انداخته است. این گزارش همچنین بار دیگر عدم صحت گزارش نوامبر آمانو، مدیر کل آژانس در خصوص ایران را نیز روشن می‌سازد.



جمعه 90 اسفند 5 , ساعت 1:20 صبح
راز تاخیر ظهور حضرت ولیعصر(عج)

آیت‌الله ناصری از اساتید اخلاق حوزه علمیه اصفهان طی سخنانی، راز تاخیر ظهور حضرت ولیعصر (عج) را با بهره‌گیری از آیات و روایات تشریح کرده است. 

به گزارش مرکز خبر حوزه، متن سخنان این استاد حوزه که دوماهنامه‌ خُلُق آن را منتشر کرده است به شرح ذیل است.

الْکَلَامُ إِذَا خَرَجَ مِنَ الْقَلْبِ وَقَعَ عَلَى الْقَلْبِ وَ إِذَا خَرَجَ مِنَ اللِّسَانِ لَمْ‏ یُجَاوِزِ الْآذَان‏؛[1]
سخن وقتی از قلب خارج شود، به قلب هم می‌نشیند و اگر فقط از زبان خارج شود، از گوش‌ها هم تجاوز نمی‌کند.
 اگر کسی وصل شود، هرچه از خدا، انبیا و ائمه بگوید، در قلب می‌نشیند؛ اما آن‌هایی که مثل من وصل نیستند، فقط حرف می‌زنند و حرفشان از این گوش‌ها تجاوز نمی‌کند، از این گوش می‌رود و از آن گوش در می‌آید. ما قابل نیستیم که بخواهیم فضایل امام زمان (عج)  را بگوییم؛ لکن در عین حال «تا ریشه به آب است امید ثمری هست». امیدواریم حضرت، ما را هدایت فرماید.
* حکمت تأخیر فرج حضرت بقیة الله (عج)
یکی از سؤالات مطرح دربارة حضرت مهدی (عج) این است که حکمت تأخیر فرج چیست؟
در روایات و زیارات متعددی می‌فرماید:
یَمْلَاُ الْأرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما؛[2]
[حضرت] دنیا را پر از عدل و داد می‌کند، بعد از آن‌که پر از ظلم و جور شده است.
عدل واقعی را که از زمان حضرت آدم تا الآن پیاده نشده است، حضرت بقیة‌الله (عج)  پیاده می‌کنند.
اما حالا که ظلم و جور همه دنیا را گرفته است؛ پس چرا حضرت تشریف نمی‌آورد؟ چقدر دعای ندبه می‌خوانیم! چقدر به جمکران و حرم‌های اهل‌بیت (ع) می‌رویم و «یا بن الحسن، یا بن الحسن» می­گوییم! چرا حضرت نمی‌آید؟
* ظهور حضرت به خواست خدا است
در جواب، عرض می‌کنیم: اولاً امر ظهور به دست حضرت حق است. هر موقعی که پروردگار مصلحت بداند، حضرت ظهور می‌کند. خداوند متعال که حکیم است و هر کاری بکند، طبق حکمت و مصلحت است.
ظهور حضرت بقیة‌الله یکی از احکام الهی است. حضرت حق، باید حکم بکند تا حضرت بقیة الله -روحی له الفداء- ظهور کند. چرا خداوند متعال اجازه ظهور نداده است؟ حکمتش چیست؟ ما نمی‌دانیم. همان‌طور که حکمت احکام دیگر را نمی‌دانیم. مثلاً نماز ظهر و نماز عصر چهار رکعت است، نماز مغرب سه رکعت است. چرا؟ ما علت احکام الهی را نمی‌فهمیم. زکات به نُه چیز تعلق می‌گیرد. یکی از آن‌ها گوسفند است. کسانی که گوسفند دارند با شرایطش، اگر تعدادشان چهل تا شد باید یکی از آن‌ها را زکات بدهند  و اگر تعدادشان به صد و بیست و یک رسید باید دو رأس گوسفند زکات بدهند. حالا چرا صد و بیست و یک گوسفند باید باشد، حکمتش را خدا می‌داند.
تأخیر ظهور حضرت بقیة‌الله -روحی له الفداء- که به اجازة حق است، طبق حکمت حق است. او این طور مصلحت می‌داند.
* نبود تقاضا به اندازه کافی
در روایات متعدد آمده است که برای تعجیل در فرج دعا کنید.[3] خداوند امر فرج را به یک شب اصلاح می­کند؛[4] یعنی اگر حضرت حق اراده کند، مطلب تمام است. اراده حق هم متوقف بر تقاضای من و شما است. اگر تقاضا باشد، قطعاً عرضه خواهد بود. داستان های متعددی در این زمینه نقل شده است. روایت شده است که قوم بنی اسرائیل در کمال شدت و ناراحتی قرار گرفته بودند و می دانستند که رفع گرفتاری آن‌ها به آمدن حضرت موسی (ع) است. مدتی از شهر بیرون آمدند و شروع کردند به استغاثه کردن. به واسطه همین تضرع و زاری، خداوند از چهارصد سال که قرار بودن سرگردان باشند، صد و هفتاد سال کم کرد.
حضرت صادق (ع) می‌فرمود: خداوند به حضرت ابراهیم وحى فرستاد که به زودى فرزندى براى تو متولد خواهد شد. ابراهیم هم به ساره (همسرش) خبر داد. ساره گفت: «من پیر زن هستم». با این وصف خداوند به سوى ابراهیم وحى فرستاد که ساره به زودى فرزندى مى‏آورد و اولادش چهار صد سال گرفتار خواهند بود.آن‌گاه حضرت فرمود: چون گرفتارى بنى اسرائیل به طول انجامید، چهل صبح به درگاه الهى رو آورده، به گریه و زارى پرداختند. خدا هم به موسى [و برادرش] هارون وحى فرستاد که [با امداد غیبى] آن‌ها را از شر فرعون نجات دهند و صد و هفتاد سال از چهار صد سال گرفتارى آن‌ها را برداشت.
* امام ششم (ع) فرمود:
شما هم اگر مثل بنى اسرائیل در درگاه خداوند به گریه و زارى بپردازید، خداوند فرج ما (اهل بیت‌ (ع) )را نزدیک خواهد کرد؛ اما اگر چنین نباشید، این سختى تا پایان مدتش، طول خواهد کشید.[5]
وقتی تقاضا باشد، عرضه هم به دنبالش می‌آید. اگر ما فرج کلی را از حضرت حق درخواست کردیم، حضرت حق عنایت می کند؛ و گرنه از فیوضات خاص خداوند و امام زمان (عج)  محروم می‌شویم.
مرحوم حاج محمد علی فشندی نقل می‌کرد: در مسجد جمکران قم اعمال را به جا آورده، با همسرم می‌آمدم. دیدم آقایی نورانی داخل صحن شد و قصد دارد به طرف مسجد برود.
با خودم گفتم: «این سید در این هوای گرم تابستان، از راه رسیده و تشنه است».
ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد؛ پس از آن‌که ظرف آب را پس داد، گفتم: «آقا شما دعا کنید و فرج امام زمان را از خدا بخواهید، تا امر فرجش نزدیک شود».
فرمود: «شیعیان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمی‌خواهند. اگر بخواهند، دعا می‌کنند و فرج ما می‌رسد».
این را فرمود و تا نگاه کردم آقا را ندیدم. فهمیدم وجود اقدس امام زمان (عج) را زیارت کردم و حضرتش امر به دعا کرده است».
* خارج شدن مؤمنان از صلب پدران
در جنگ صفین، امیرالمؤمنین (ع) با معاویه جنگ کرد. این جنگ، طولانی‌ترین جنگ‌ در صدر اسلام شد. البته در زمان ظهور امام زمان (عج)، جنگ‌های 7، 8، 9 ساله اتفاق می‌افتد و در ،نهایت اسلام پیروز می‌شود. حدود 18 ماه جنگ صفین طول کشید. مردم در طول این مدت 18 ماه معجزه‌هایی از حضرت امیر (ع) دیدند.
یک شب معاویه تصمیم گرفت جنگ را یک سره کند. شجاعان لشکرش را که هزاران نفر بودند انتخاب کرده، غرق آهن نمود و به خط مقدم فرستاد، تا جنگ یک سره شود. اصحاب بلند شدند تا بجنگند. حضرت فرمود: «کار من است، شما کنار بروید». حضرت به جنگ آمد و هر کسی را که به درک می‌فرستاد، یک تکبیر می‌گفت. آن شب هزار تکبیر از حضرت شنیده شد.
مالک اشتر هم جنگید و از او هم نهصد و نود و نه تکبیر شنیده شد. موقعی که برگشت به حضرت عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین! خسته نباشید. شما یک تکبیر بیشتر از من گفتید». حضرت فرمود: «بله؛ تو همه را از تیغ می‌گذراندی؛ ولی من هر کس که مقابلم می‌آمد تا هفتاد پشتش را نگاه می‌کردم، اگر یک شیعه در نسلش بود و بنا بود به دنیا بیاید، او را نمی‌کشتم و زخمی‌اش می‌کردم تا از صحنه جنگ کنار برود. فرق من و تو همین است»
از حضرت سجاد (ع) پرسیدند: «یابن رسول الله! چطور شد ضربات پدر شما روز عاشورا، یک ضربه‌ای بود؟ هر کس مقابل حضرت بود، یک ضربه می‌خورد و احتیاج به ضربه دوم نداشت؛ اما خیلی‌ها زخمی می‌شدند و کنار می‌رفتند، علتش چه بود؟ پدرتان بعضی‌ را زخمی می‌کرد تا کنار بروند؛ اما بعضی را که یک ضربه می‌زد کشته می‌شد و در قعر جهنم قرار می‌گرفت؟»حضرت فرمود: «پدرم نگاه می‌کرد تا هفتاد پشت افراد اگر یک شیعه به دنیا می‌آید او را فقط زخمی می‌کرد؛ و گرنه ضربه های پدرم یک ضربه‌ای بود».
 همچنین حضرت نوح (ع) چند سال عمر کرد؟ دربارة سنش اختلاف است. صریح قرآن است که تبلیغش 950 سال طول کشید. در این مدت هشتاد نفر به دین او ایمان آوردند. این تعداد را بر مدت تبلیغ حضرت نوح تقسیم کنید، ببینید سالی چند نفر به او ایمان می‌آوردند؟ حضرت نوح در سال چند نفر را توانسته ‌است موحد کند. حدوداً هر دوازده سال یک نفر را توانسته به دین خدا جذب کنند. چرا؟ برای همین جهت بود؛ یعنی عذاب قوم حضرت نوح تأخیر می‌افتاد تا دیگر هیچ مؤمنی در صلب آن‌ها نباشد.حضرت نوح هم در قرآن تصریح می‌کند:
إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً کَفَّاراً؛[7]
چرا که اگر آن‌ها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه مى‏کنند و جز نسلى فاجر و کافر به وجود نمى‏آورند.
عذاب این‌ها که تا این مدت طولانی به تعویق افتاد برای همین علت بود. این‌هایی که متولد می‌شدند، اگر 100 سال دیگر یا 150 سال دیگر، در نسل این‌ها یک مسلمان بود و بنا بود بیرون بیاید، این‌ها را مهلت می‌دادند تا آن مسلمان بیرون بیاید، بعد این‌ها را بکشند. اگر یک نفر مسلمان در نسل پنجاهم یا هشتادم کافری بود، آن کافر را به احترام آن شیعه نمی‌کشتند.
حالا هم همین‌طور است. خیلی‌ها مهدور الدم هستند که اگر حضرت ظهور کند، قتلشان واجب است؛ اما ممکن است در نسل همین‌ها که واجب القتل هستند، فرزند صالحی باشد؛ مثل خلیفه اول که وضعیتش معلوم است؛ لکن فرزندی دارد به نام محمد بن ابی بکر که بازوی امیرالمؤمنین (ع) است.
 محمد بن ابی بکر آن‌قدر مقرب درگاه حضرت امیر (ع) بود که حضرت فرمود بگویید: محمد بن علی ممکن است در پشت خیلی از این کفار و مشرکانی که اگر به دست ما برسند، هزارتایشان را یک روزه می‌کشیم، شیعیانی بعداً به وجود بیایند که به درد می‌خورند.
 لذا من حق ندارم که اشکال کنم که: خدایا! چرا حضرت را نمی‌فرستی؟ ما چه کاره هستیم که در کار خدا دخالت کنیم؟ ما باید تسلیم باشیم. بهترین حالات، این است که انسان تسلیم حق باشد. به حضرت حق عرض کند: پروردگارا! آنچه تو صلاح می‌دانی، مطیعم.
برای خدا ناراحتی ها و مشکلات زمان غیبت را تحمل کن؛ اجر و مقام داری. لکن دعا برای تعجیل فرج را فراموش نکن؛ زیرا این دعا معرّف خواست قلبی ما است و از آن طرف اگر در فرج تأخیر شد، باید راضی به رضای الهی باشیم.
البته به واسطه کثرت گناهان ما ممکن است، امر فرج تأخیر بیفتد. خدا می‌داند. انسان مؤمن، باید مقداری بیشتر حواسش را جمع کند و به حضرت، بیشتر دعا کند.
[1] . مجموعه ورام، ج‏2، ص 153.
[2] . کشف المحجة، ص 106؛ إثبات الهداة، ج‏2، ص 120. 
[3]. برای نمونه ر.ک: إحتجاج، ج‏2، ص471؛ إعلام الورى، ص453؛ بحارالأنوار ، ج‏52، ص 92.
[4]. إعلام الورى، ص 435؛ کمال الدین، ج‏2، ص 377؛ بحارالأنوار، ج‏51، ص 156.
[5] . بحارالأنوار ، ج‏52، ص132؛ البرهان، ج‏3، ص 125؛ المیزان، ج‏10، ص331.
[7] . سوره نوح: 27.
منبع : رجا نیوز

چهارشنبه 90 اسفند 3 , ساعت 4:25 عصر
آیت‌الله مکارم شیرازی:
شرکت در انتخابات واجب شرعی است/ مردم سرنوشت کشورشان را با هیچ چیز مبادله نکنند

 

خبرگزاری فارس: شرکت در انتخابات واجب شرعی است/ مردم سرنوشت کشورشان را با هیچ چیز مبادله نکنند

 یکی از مراجع تقلید در قم گفت: شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر شرعی جایز نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی مجموعه‌ای از استفتائات مربوط به انتخابات را به شرح زیر منتشر کرد.

سئوال: نظر شما در مورد کاندیدا شدن روحانیونى که قدرت راه یافتن به مجالس قانونگذارى را دارند و توسط مردم انتخاب مى‌شوند چیست؟ در صورتى که اگر این روحانیون شرکت نکنند اشخاصى غیر متعهد به این مجالس راه پیدا کرده و احکام غیراسلامى را تصویب مى‌کنند.

جواب: ظاهر این است که شرکت آن روحانیون و افراد متعهد دیگر با شرایطى که گفتید واجب است.

سئوال: انتقاد از کاندیداتورها و بیان نکات منفى آنها در جمع یا بین دو نفر چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که در مقام مشورت براى رأى دادن به آنها باشد اشکال ندارد، ولى باید صفات آنها را بیان کرد نه توهین و مذمّت و تحقیر و یا خداى نکرده تهمت به آنها زده شود.

سئوال: حکم جنابعالى در مورد کسانى که در انتخابات در راستاى شناساندن خود به مردم از امکانات بیت‌المال استفاده کرده‌اند، چیست؟

جواب: بیت‌المال مصارف خاصى دارد که باید در آن مصرف شود.

سئوال: اگر تا زمان انتخابات هیچ شخص خاصی را برای رای به او پیدا نکنیم تکلیف چیست؟ آیا با رای سفید تکلیف از ما ساقط می‌شود؟

جواب: در فرض سئوال، رای سفید بدهید.

سئوال: آیا دیدار شما با برخی از کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی نشان دهنده حمایت شما از آنهاست؟

جواب: ما بارها اعلام کرده‌ایم از منتخب مردم حمایت می‌کنیم ولی در مورد هیچ فرد خاصی نظر نداریم.

سئوال: شنیده می‌شود برخی از کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به منظور پیروزی در میدان انتخابات از طریق توزیع گوشی تلفن همراه و سیم کارت، پرداخت وجه نقد، توزیع غذای گرم، وعده امتیازات دولتی و غیر آن اقدام به خرید آراء می‌کنند. ضمنا این وضعیت به گونه‌ای است که به سمت انتخابات سرمایه داری پیش می‌رود و در صورتی که این امر واقعیت داشته باشد، با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین از محضر مبارک حضرتعالی استدعا می‌شود به لحاظ روشن شدن عموم، فتوای مورد نظر را به صورت شفاف و روشن مرقوم فرمایند.

جواب: انتخابات اسلامی با انتخابات غربی مادی بسیار متفاوت است، استفاده از امور مالی و امتیازات مختلف برای خریدن آراء در انتخابات اسلامی مطلقاً جایز نیست و باید جداً از آن پرهیز کرد و کسانی که از اینگونه طریق کسب آراء کنند، مشروعیت آنها زیر سئوال است و رأی دهندگانی که با این امور به افرادی رأی می‌دهند که صلاحیت ندارند نیز از نظر شرعی مرتکب خلاف شرع شده‌اند. اصولاً توسل به این امور دلیل بر عدم صلاحیت است.

برادران و خواهران عزیز مراقب باشند سرنوشت نظام و کشورشان را با هیچ چیز مبادله نکنند و حتی در تبلیغات انتخاباتی خود از روش‌های غربی استفاده نکنند.

سئوال: انتخابات مجلس در پیش است. برای مثل من که هیچ کس را نمی‌شناسد و راه و روش تحقیق هم بلد نیست چه راهی مناسب است تا انتخاب صحیح کند؟

جواب: شما می‌توانید از اشخاص آگاه و متدین و دلسوز کمک بگیرید و همچنین مطالعه سوابق ایشان می‌تواند به شما کمک کند.

سئوال: اگر فرد اصلح در انتخابات احتمال رأی آوردنش کم باشد آیا می‌توان برای دفع فرد بدتر، به فرد بد رای داد؟ آیا حجت شرعی خواهیم داشت در نزد خدا؟ (البته منظور از فرد بد، فردی است که اصلح نیست و شانس رقابت با فرد بدتر را دارد)

جواب: در صورتی که بدتر بسیار خطرناک باشد و بد این خطرات را ندارد و رأی نیاوردن اصلح تقریبا مورد اطمینان باشد آنچه نوشته‌اید مانعی ندارد.

سئوال: می‌خواستم بدانم حرکت تخریب گرایانه برای تبلیغ انتخابات نمایندگی مجلس بدون هیچ‌گونه توهین، افترا، نشر اکاذیب و ... جایز است یا خیر؟

جواب: تخریب دیگری نه در انتخابات و نه در غیر آن نه با نشر اکاذیب و اهانت و نه بدون آن جایز نیست.

سئوال: آیا شرکت نکردن در انتخابات معصیت و گناه است؟

جواب: آری، ترک آن بدون عذر شرعی جایز نیست.

 


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ