سفارش تبلیغ
صبا ویژن
استمرار عبرت اندوزی به بینش می انجامد و خودداری (از زشتیها) را نتیجه می دهد . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 تیر 31 , ساعت 11:48 صبح

علت عدم استجابت دعا و یا تأخیر آن چیست؟

  برای استجابت دعا شرط هایی ذکر شده است که بیان هر یک طولانی می شود. اولیاء و بزرگان دین علت عدم استجابت دعاها را به عوامل گوناگونی ربط دادهاند. شخصی نزد حضرت علی(ع) از عدم استجابت دعا شکایت کرد و گفت: با این که خداوند فرمود: دعا کنی، من اجابت می کنم چرا ما دعا می کنیم و به اجابت نمیرسد؟ امام فرمود: قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده (به همین جهت دعایتان مستجاب نمیشود:
1
- شما خدا را شناخته، اما حق او را ادا نکردهاید. به همین دلیل شناخت شما سودی به حالتان نداشته است.
2- شما به فرستاده او ایمان آوردهاید. سپس با سنتش به مخالفت برخاستهاید. ثمره ایمان شما کجا است؟
3- کتاب او را خواندهاید، ولی به آن عمل نکردهاید! گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم، سپس به مخالفت برخاستید!
4- شما می گوید از مجازات و کیفر خدا می ترسید، اما همواره کارهایی می کنید که شما را به آن نزدیک میکند.
5- شما می گویید به پاداش الهی علاقه دارید، امّا همواره کاری انجام می دهید که شما را از آن دور می کند.
6- نعمت خدا را می خورید و حق شکر او را ادا نمیکنید.
7- به شما دستور داده دشمن شیطان باشید (اما طرح دوستی با او می ریزید). ادعای دشمنی با شیطان را دارید، امّا عملاً با او مخالفت نمیکنید.

8- عیوب مردم را نصب العین خود ساخته و عیوب خود را پشت سر افکندهاید... با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد، در حالی که خودتان درهای آن را بستهاید؟! تقوا پیشه کنید. اعمال خویش را اصلاح نمایید. امر به معروف و نهی از منکر کنید تا دعای شما به اجابت برسد.
این حدیث می گوید که: وعده خداوند به اجابت دعا یک وعده مشروط است، نه مطلق؛ مشروط به آن که به وعدهها و پیمانهای خود عمل کنید، در حالی که شما از هشت طریق پیمان شکنی کردهاید. اگر به این پیمان شکنیها پایان دهید دعایتان به استجابت می رسد.
عمل به دستورهای مذکور، از شرایط استجابت دعا است. با این حال دعاهایی شرایط استجابت را دارا می باشند، اما به استجابت نمیرسند یا با تأخیر به استجابت می رسند، که می بایست معتقد بود خداوند مصلحتی را در عدم استجابت قرار داده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هیچ مسلمانی خدا را نمیخواند به دعایی که گناه یا قطع رحم نباشد، مگر این که خدا یکی از سه چیز را به او عطا می کند: یا دعای او را مستجاب می کند، یا آن را ذخیره آخرتش قرار می دهد، و یا این که معادل آن، بدی و بلا را از او دفع می کند.
خداوند مصلحت بندگان را بهتر از خودشان می داند و گاهی تأخیر در اجابت را به خاطر عاقبت کار می داند و در دعای شریف افتتاح که در شبهای ماه مبارک رمضان خوانده می شود، چنین آمده است: شاید تأخیر تو در استجابت دعاهای من به مصلحت بوده و برای من بهتر باشد، چون تو از عاقبت کارها و مصالح و مفاسد زندگی خبرداری. خدای متعال چون می داند که مؤمن به دلیل ایمانش علاقه بیشتری به امور اخروی دارد، گاهی دعای او درباره امور مادی را برای آخرتش ذخیره می کند. او هم وقتی می بیند که در آن جهان به چه مقاماتی نایل می گردد، از خداوند تشکر خواهد کرد و از این معامله با خداوند خرسند خواهد گشت.
طلب مهمتر از مطلوب
دعا امری معنوی است و نورانیتی باطنی دارد. دعا نزد عارفان و سالکان کوی رفیق، دست مایه رشد و تکامل و رسیدن به مبدأ اعلی است. آنها در طلب خود به دنبال خواسته و مطلوب مادی نیستند. مقصد و مطلوب عارفان، وصول به سرچشمه آب حیات است. این که خداوند بزرگترین لطف را به بندهاش ارزانی داشته و اجازه داده است که با دعا با خدای ناظر و آگاه سخن بگوید و درخواست کند، نهایت کرامت و منّت است.
مناجات با خدا و انس با او به قدری ارزشمند و لذتبخش است که اگر کسی آن را درک کند، هرگز به مسائل مادی و دنیوی توجه نخواهد کرد، چه رسد به آن که آنها را از خدا درخواست نماید. بنابراین، آنچه در دعا از اهمیّت بیشتری برخوردار است، سخن گفتن و راز و نیاز با خدا است.


سه شنبه 89 تیر 29 , ساعت 9:50 صبح

عواقب دنیوی گناه

نمایش تصویر در وضیعت عادی

در قرآن کریم و روایات اسلامی آثار سوء و عواقب بسیاری برای گناهان مختلف بیان شده است. این آثار سوء مختص به امور معنوی و اخروی نیست بلکه گناهان دارای ضررهای دنیوی نیز می باشند. برخی از اثرات بیان مختص به گناه خاصی نیست بلکه در مورد تمامی گناهان می باشد. اکنون به ذکر برخی از عواقب شوم گناهان می پردازیم.
برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

یکشنبه 89 تیر 27 , ساعت 1:33 صبح

آثار استماع قرآن

نمایش تصویر در وضیعت عادی

قرآن، وحی نامه اعجاز آمیز الهی است که به زبان عربی به عین الفاظ به وسیله فرشته امین وحی حضرت جبرئیل ازجانب خداوند و از لوح محفوظ بر قلب و زبان پیامبر (ص) هم به طور انزالی و اجمالی یک بار و هم تفصیلی و تنزیلی در مدت بیست و سه نازل شده و حضرت آن را برگروهی از اصحاب خود خوانده و کاتبان وحی از میان اصحاب، آن را با نظارت مستقیم و مستمر آن حضرت(ص) نوشته اند و حافظان بسیار از هم میان اصحاب، آن را حفظ کرده و به تواتر نقل کرده اند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

یکشنبه 89 تیر 27 , ساعت 1:10 صبح

تکنیک‌های فارسی1 برای تهاجم به خانواده‌های ایرانی-اسلامی

صاحبنظران اتاق فکر آمریکا راه مبارزه انقلاب اسلامی و جلوگیری از گسترش آن در جامعه جهانی را نفوذ در میان تک تک افراد و تسلط از درون به آنها دانسته و تنها راه اجرای این مهم را با ترویج فساد و بی بند و باری در جامعه ایرانی دنبال می کنند.
برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

دوشنبه 89 تیر 21 , ساعت 11:15 صبح
آیت‌الله نوری‌همدانی:
هیچ‌کس غیر از آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌توانست خلأ پس از امام را پر کند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: آنقدر ویژگی و شایستگی از جمله شجاعت،‌ تدبیر،‌ فرهنگ، فقه، زمان‌شناسی، معلومات و ... در وجود آیت‌الله خامنه‌ای هست که پس از امام راحل هیچ‌کس نمی‌توانست این خلأ را پر کند.

یکشنبه 89 تیر 20 , ساعت 11:28 عصر

نیکوکاری در آموزه های قرآنی

احسان و نیکوکاری، امری عقلی و پسندیده خاص و عام است. همه ادیان الهی، بویژه دین اسلام، اهمیت ویژه ای برای این فضیلت قایل شده اند. مؤمنان واقعی و صاحبان اندیشه در هر عصر و نسلی کوشیده اند که وجود خویش را به این اخلاق نیکو آراسته نماینددر اینجا سعی شده است مباحثی نظیر: مفهوم احسان، آثار نیکوکاری، عوامل احسان، مصادیق و موانع احسان موردبررسی قرارگیرد

  

 

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

جمعه 89 تیر 11 , ساعت 6:11 عصر

ارزش خدمت به مومن
در محضر رسول خدا (ص) از شخصی تعریف و تمجید کردند. گفتند: «او برای انجام مناسک حج به کاروان ما آمده و از آغاز سفر تا پایان شب و روز مشغول ذکر خدا بود». پیامبر اعظم (ص) از حاضران پرسید: پس چه کسی غذای او را آماده می کرد و علوفه مرکب او را حاضر می نمود؟
عرض کردند: این کارها را ما انجام می دادیم. پیامبر گرامی (ص) فرمود: «کلکم خیرمنه» همه شما بهتر از او هستید. همچنین آن حضرت فرمود: «کسی که به مومن در مسافرت خدمت کند، خداوند هفتادوسه اندوه را از او بزداید و در دنیا او را از هرگونه غم و حزن پناه داده و اندوه عظیم قیامت را از او دور سازد.»



لیست کل یادداشت های این وبلاگ