سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] بزرگتر توانگرى نومیدى است از آنچه در دست مردم است . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 89 فروردین 18 , ساعت 11:44 صبح

طنز طوطی

آقای کروبی چی شده؟!

گفت: سایت «سحام نیوز» وابسته به کروبی نسبت به اعترافات «محمد داوری» سردبیر این سایت هشدار داد!
گفتم: مگر سردبیر سایت به چیزی اعتراف کرده است؟!
گفت: نه! سردبیر سایت کروبی از چند ماه قبل بازداشت شده و حالا کروبی دارد پیشاپیش هشدار می دهد که اعترافات او فاقد ارزش است!
گفتم: این حرف های کروبی از اعترافات احتمالی دبیر سایت او بااهمیت تر است و نشان می دهد خودشان می دانند چه جنایات و خیانت هایی کرده اند و از حالا دچار وحشت شده اند که مبادا همدست آنها پته وطن فروشی های کروبی را روی آب بریزد.
گفت: چه عرض کنم؟! اگر حسابشان پاک بود که از محاسبه باک نداشتند.
گفتم: شخصی به کلانتری مراجعه کرد و گفت طوطی بنده گم شده. افسر نگهبان گفت؛ پیدا کردن طوطی که وظیفه ما نیست و یارو گفت؛ آره! می دونم! فقط خواستم بگم اگر پیدا شد و درباره قتل و دزدی و اینجور چیزها حرفی زد، مسئولیتش با خودش است چون بنده از اول هم با این طوطی اختلاف نظر داشتم!

منبع:روزنامه کیهان


دوشنبه 89 فروردین 16 , ساعت 4:56 عصر

راز پیشرفت معنوی شیخ رجبعلی خیاط


شبیه داستان حضرت یوسف
جناب شیخ در دیداری که با حضرت آیت الله سید محمدهادی میلانی داشته تحول معنوی خود را چنین بازگو نموده است که:
« در ایام جوانی ( حدود 23 سالگی ) دختری رعنا و زیبا از بستگان، دلباخته من شد و سرانجام در خانه‌ای خلوت مرا به دام انداخت، با خود گفتم: « رجبعلی! خدا میتواند تو را خیلی امتحان کند، بیا یک بار تو خدا را امتحان کن! و از این حرام آماده و لذت بخش به خاطر خدا صرف نظر کن. سپس به خداوند عرضه داشتم:
« خدایا! من این گناه را برای تو ترک می‌کنم، تو هم مرا برای خودت تربیت کن.»»

آنگاه دلیرانه، همچون یوسف (ع) در برابر گناه مقاومت می‌کند و از آلوده شدن دامن به گناه اجتناب می‌ورزد و به سرعت از دام خطر میگریزد. این کف نفس و پرهیز از گناه، موجب بصیرت و بینایی او می‌گردد. دیده برزخی او باز می‌شود و آن چه را که دیگران نمی‌دیدند و نمی شنیدند، می‌بیند و می‌شنود. به طوری که چون از خانه خود بیرون می‌آید، بعضی از افراد را به‌صورت واقعی خود می‌بیند و برخی اسرار برای او کشف می‌شود.
مشروح این داستان را شیخ برای کمتر کسی بیان کرده است، گاهی به مناسبتی بدان اشارتی می کرد و می فرمود:
« من استاد نداشتم، ولی گفتم: خدایا! این را برای رضایت خودت ترک می کنم و از آن چشم می پوشم، تو هم مرا برای خودت درست کن. »


یکشنبه 89 فروردین 15 , ساعت 12:58 صبح

نگاهی گذرا به نام گذاری سال های 69 تا 89

توسط مقام معظم رهبری

سال همت مضاعف و کار مضاعف/طرح:سید حسن موسوی

نگاهی گذرا از سال 1369که رهبر معظم انقلاب آن را سال «تحول درونی و اصلاح امور» نام نهادند تا سال 1389که سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نام گرفت؛ نشان می دهد که ناخدای خبیر و جهت شناس انقلاب به شایستگی و به هنگام با تشخیص موانع و سدهای پیش رو نقشه راهی راهگشا برای هر سال تعیین نموده اند و کشتی انقلاب امروز پس از گذشت از امواج پرتلاطم و عبور از گرداب های فتنه و نفاق مسیر پیشرفت و تعالی مضاعف را- که درگرو کار و همت مضاعف است- سوگیری کرده است.
رهبر انقلاب با بیاناتی حکیمانه در حرم رضوی در تشریح ابعاد شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» به دو مقوله مهم «زمینه ها» و «عرصه ها»ی مختلف در این باره پرداختند.
ایشان در تبیین «زمینه ها»ی کار مضاعف و همت مضاعف به شاخص های مهمی چون «اصلاح الگوی مصرف»، «سلامت عمومی» و «کیفیت بخشیدن به تولیدات داخلی» اشاره کردند و از سوی دیگر «عرصه ها»ی «علم و تحقیق»، «سرمایه گذاری و کارآفرینی»، «تولید فکر،کتابخوانی و افزایش معلومات عمومی» و «مبارزه با فقر و فساد و بی عدالتی» را مهم ترین عرصه های همت مضاعف و کار مضاعف برشمردند.
اکنون با توجه به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری «شعارهای هر سال نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی کند بلکه انگشت اشاره ای است که راه و روش را نشان می دهد» این پرسش اصلی در طلیعه سال جدید قابل طرح است که راهکار عملیاتی شدن همت مضاعف و کار مضاعف چیست و چگونه می توان «زمینه ها»ی آن را عینیت بخشید تا در «عرصه ها»ی مختلف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب همت و کار مضاعف متحقق و متجلی بشود؟
بی شک پاسخ به این پرسش کلیدی و پراهمیت نیازمند همفکری حلقه ای از کارشناسان زبده و متعهد در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و... است تا به صورت جزیی و مصداقی راهکارهای عملیاتی شدن همت مضاعف و کار مضاعف را شناسایی و کشف کنند اما این نوشته درصدد است به ذکر برخی از سرنخ های عملیاتی شدن شعار امسال در قالبی کلی و کلان اشاره نماید:
1- قانون گرایی: بدون تردید حرکت در مسیر قانون ضامن پیشرفت و تعالی کشور است و به بیان روشنگرانه رهبر انقلاب «قانون» نرم افزار حرکت عظیم هر کشور است و برای نظام جمهوری اسلامی ایران که راه نوینی را در مقابل بشر گشوده است از اهمیتی بسیار فراوان تر برخوردار می باشد.
اینک که سال جدید سال همت مضاعف و کار مضاعف نام گرفته است توجه روزافزون به اجرای قانون در کشور ضرورتی دوچندان دارد؛ چرا که اگر همت وکار مضاعف در جهت و دالان قانون نباشد نه تنها کار و همتی مضاعف به ثمر ننشسته است بلکه انحرافی مضاعف ایجاد می کند.
سال 89 آغاز اجرای قانون پنج ساله پنجم است و از همین رهگذر مسئولان و دست اندرکاران باید با اهتمام بیشتر و شتاب چند برابر برای رسیدن به سند چشم انداز 1404تلاش کنند. در اجرای قانون و پایبندی به آن تمام دستگاه ها و نهادها باید بدون هیچ گونه توجیهی همتی مضاعف بگمارند که بالطبع نتیجه قانونمندی و عمل به مر قانون از سوی مسئولان و تک تک آحاد ملت ارتباطی درهم تنیده و گره خورده با مقوله همت و کار مضاعف خواهد داشت.
اگر قانون به هر دلیلی توسط نهادها و ارگان های مختلف کشور در هر یک از حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... بطور کامل اجرا نشود قطعاً آفتی جدی بر درخت همت و کار مضاعف خواهد داشت. متأسفانه در سال گذشته که سال «اصلاح الگوی مصرف» نام گرفته بود بی قانونی و قانون گریزی جماعتی باعث گردید که بسیاری از انرژی ها و ظرفیت ها که می توانست صرف «اصلاح الگوی مصرف» شود آنچنان که انتظار می رفت تحقق پیدا نکند و علی رغم پاره ای از اقدامات و تحقیقات مسئولان در سال گذشته همچنان که رهبر انقلاب تاکید فرمودند، تا تحقق اصلاح الگوی مصرف فاصله فراوانی داشته باشیم.
اما امسال که سال همت و کار مضاعف نام گرفته است به وضوح بیانگر این واقعیت است، فتنه ای که از سوی دشمنان بیرونی نظام مدیریت و هدایت می شد اکنون عقیم و ابتر گشته است و ملت بزرگ و انقلابی ایران همچنانکه در سال 88 نمایشگاهی از عزت، اقتدار و بصیرت را در منظر چشم جهانیان به نمایش گذاشتند امسال با همت و کار مضاعف و با قطب نمای قانون، پیشرفت های پی در پی و مستمری را به منصه ظهور خواهند گذاشت.
2-تعامل مضاعف سه قوه با یکدیگر: حرکت انفرادی و جزیره ای قوای سه گانه یا تعامل نامناسب آنها با یکدیگر نتیجه ای جز نابسامانی امور را در پی نخواهد داشت و به تعبیر دیگر تعامل منطقی و مناسب قوای مجریه، مقننه و قضایی با هم می تواند یک خروجی خارق العاده داشته باشد: «اصلاح امور»
از سوی دیگر؛ تا این اصلاح امور متحقق نشود همت و کار مضاعف معنا نمی یابد.
اجازه بدهید برای اینکه بحث کمی ملموس تر و منطبق با شرایط روز باشد به مقوله «هدفمند کردن یارانه ها» اشاره ای کوتاه داشته باشیم.
امسال علاوه بر اینکه آغاز برنامه پنج ساله پنجم در کشور است آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز هست. خب؛ اگر درباره هدفمند کردن یارانه ها مجلس و دولت با یکدیگر همکاری و تعامل مناسبی نداشته باشند آنچه در صحنه عمل اتفاق خواهد افتاد اوضاع بلبشو و درهم و برهمی است که قطعاً با گزاره هدفمندکردن سنخیتی نخواهد داشت و در واقع یک نقض غرض صورت می گیرد چرا که اگر هدف از هدفمند کردن یارانه ها بهبود اوضاع معیشتی طبقات محروم و مستضعف باشد در صورت تعامل نامناسب و عدم همکاری دولت و مجلس بیشترین فشار از اجرای هدفمند کردن یارانه ها بر دوش طبقات مستضعف و پایین دست جامعه خواهد بود.
در همین شرایط فرض کنید قوه قضاییه هم در برخورد با مفاسد اقتصادی و محاکمه دانه درشت ها تنها به وعده و وعید بسنده کند آن وقت معلوم نیست سرنوشت هدفمند کردن یارانه ها چه می شود؟
اما اگر مجلس به دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها کمک نماید و دستگاه قضایی هم از سوی دیگر مفسدان و رانت خواران اقتصادی را که خون اقشار مستضعف را در شیشه کرده اند در چنگ قانون گرفتار نماید به معنی واقعی کلمه کار و همتی در خور تحسین صورت گرفته است.
بنابراین به اقتضای کار و همت مضاعف، قوای قضایی، اجرایی و تقنینی کشور نیز باید تعامل و همکاری مضاعف در قالب یک پیکر واحد را سرلوحه برنامه های کاری خود قرار بدهند.
3-نهادینه شدن فرهنگ همت و کار مضاعف: رهبر معظم انقلاب امسال را در حالی سال همت و کار مضاعف نام نهادند که سال گذشته را سال اصلاح الگوی مصرف نام نهاده بودند و در دو دهه گذشته نیز سال هایی را تحت عناوینی چون؛ «وجدان کاری و انضباط اجتماعی»، «پرهیز از اسراف کاری و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»، «رعایت صرفه جویی»، «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» و نام گذاری کرده بودند؛ و این نام گذاری ها نشان می دهد که «آقا» بر فرهنگ سازی مقوله کار و تلاش، پرهیز از اسراف و اصلاح الگوی مصرف توجه ویژه و شایانی داشته و دارند و امسال را به یکباره سال همت مضاعف و کار مضاعف نام ننهاده اند بلکه در یک فرآیند زمانی این فرهنگ سازی را انجام داده اند و اکنون باید این فرهنگ با برنامه ریزی های مسئولان و همت آحاد ملت نهادینه شود.
ناگفته پیداست که اگر فرهنگ کار و تلاش مضاعف در جامعه نهادینه شود ملت بزرگ ایران می تواند عقب افتادگی دوران طولانی استبداد و دخالت خارجی را جبران نماید.
امروز در صحنه بین المللی مشاهده می شود کشوری چون چین یا ژاپن توانسته اند با کار و تلاش روزافزون بسیاری از فرصت ها و موقعیت های بازارهای کار را در مقیاس جهانی بدست آورند و کشورهای قدرتمند غربی و اروپایی را در مضیقه اقتصادی و تجاری قرار دهند.
کشور چین با نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش روزافزون به همراه برنامه ریزی توانسته است پیشرفت های اقتصادی بزرگی را نصیب خود کند تا آنجا که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند روند رو به رشد پیشرفت های اقتصادی چین به گونه ای است که این کشور در سال 2025 به بزرگ ترین قطب اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد.
نظام جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته ثابت کرده است که به سمت قله های پیشرفت در حرکت است و موفقیت های پی در پی در عرصه های مختلف علمی، فناوری، دفاعی و سیاسی مرهون ایستادگی و تلاش مسئولان و مردم بوده است.
اینک در سال همت و کار مضاعف و در دهه پیشرفت و عدالت جا دارد آحاد ملت که در نظامی اسلامی زندگی می کنند این حدیث پرمعنای امام مجتبی(ع) را نصب العین نمایند که در تلاش و کار و همت به گونه ای باش که انگار تا ابد در دنیا هستی و در وارستگی و دل نبستن به دنیا آنگونه باش که گویی همین فردا از دنیا خواهی رفت.
حسام الدین برومند

منبع : روزنامه کیهان


شنبه 89 فروردین 14 , ساعت 3:22 عصر

پاداش قرائت سوره های قرآن2

شرط اصلی برای تاثیر ذکر ها و مستجاب شده دعاها اجتناب از گناه  و عمل به واجبات ( نماز ، روزه ،‏انفاق ، امر به معروف و نهی از منکر ، نیکی به پدر و مادر ) است .  گرچه شرایط دیگر مثل کار و کسب حلال ، ایمان و اعتقاد صحیح و محکم به خداوند سبحان و پیامبران و اولیا و ائمه ، اخلاص در عمل ، ظلم نکردن ، احسان به همه موجودات ، مکان و زمان مناسب برای دعا هم باید موجود باشد تا انشا الله اذکار و دعاها نتیجه خوبی به همراه داشته باشد .   

بیست و هفتم: پاداش قرائت سوره یس

امام صادق ( ع ) فرمد : همانا هر چیزی دارای قلبی است و قلب قرآن سوره یس است . هر که آن را شب هنگام پیش از خوابیدن و یا در روز پیش از فرا رسیدن شب تلاوت کند در آن روز از حفظ شدگان و روزی یافتگان باشد تا شب فرا رسد و هر که آن را شب هنگام پیش از خوابیدن تلاوت کند خداوند هزار فرشته را بر او بگمارد تا او را از شر هر شیطان رانده شده و هر آفتی نگاه دارد و چون در آن روز جان سپارد خداند او را به بهشت در آرد و سی هزار فرشته هنگام غسلش حضور یابند که همگان برای او آمرزش جویند و او را تا گورش ، با آمرزش خواهی برای او ، تشییع نمایند ؛ پس چون بر گورش در آید فرشتگان درون گورش خدا را عبادت کنند و پاداش عبادتشان از آن او باشد و به اندازه بلندای نگاهش گورش فراخ گردد و از فشار قبر در امان ماند و پیوسته از گورش تا پهنه آسمان نوری خیزد و افروزد تا آنگاه که خداوند او را از گورش در آورد ؛ پس چون او را از گورش در آورد فرشتگان خدا پیوسته همراهش باشند و بدرقه اش کنند و با او گفتگو نمایند و به رویش خنده زنند و او را به هر نیکی مژده دهند تا او را از پل صراط و میزان بگذرانند و او را در پیشگاه خدا در جایگاهی نهند که هیچ آفریده ای در پیشگاه خدا نزدیک تر از او به خدا نباشد جز فرشتگان تقرب یافته و پیامبران فرستاده شده ، و او همراه پیامبران در پیش روی خدا ایستد و با اندوهمندان اندوه نخوردو باغمگساران غم نخورد و با زاری کنندگان زاری نکند ، سپس پرودگار فرازمند او را فرماید : بنده من !‏شفاعت نما که من همه شفاعت های تو را می پذیرم و از من بخواه که هر چه خواهی می دهم ، پس او خواهد و به او داده شود و شفاعت کند و شفاعتش پذیرفته آید و چون دیگران حسابرسی شوند او حسابرسی نشود و با بازداشت شدگان بازداشت نگردد و با خوارشدگان خوار نشود و به خطا و کردار بدی که مرتکب شده گرفتار نیاید و نامه کردارش را گشوده شده به او دهند تا آنگاه که از پیشگاه خدا فرود آید و مردمان همگی گویند : « سبحان الله » ! این بنده حتی یک گناه هم ندارد ،‏ و او از همنشینان حضرت محمد ( ص ) خواهد شد .

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره یس را یکبار در طول عمرش تلاوت کند خداوند به تعداد همه آفریدگان در دنیا و همه آفریدگان در آخرت و آسمان به ازای هر یک او را دو هزار هزار ( میلیون ) پاداش و حسنه بنویسد و به همان تعداد از گناهانش پاک سازد و ناداری و بدهکاری و خانه خرابی و در ماندگی و دیوانگی و وسواس و بیماری آسیب رسان او را در نرسد و خداوند دشواری و هراس مرگ را از بکاهد و خود قبض روحش را به دست گیرد  از آنان باشد که خداوند فراخناکی در زندگی و شادمانی هنگام دیدارش با خدا ( مرگ ) و خشنودی به پاداش خداوند در سرای واپسین را برای آنان تضمین نموده است و خداوند فرازمند همه فرشتگان در آسمان ها و زمین را فرماید : بی گمان از فلانی خشنود شدم ؛ پس برای او آمرزش جویید .

بیست و هشتم : پاداش قرائت سوره صافات

امام صادق ( ع) فرمود : هر که سوره صافات را هر روز جمعه تلاوت کند همواره از هر آفتی نگاه داشته شود و هر بلایی در زندگی دنیا از او به دور ماند و به فراخناک ترین صورت روزی داده شود و خداوند او را دارایی و فرزند و بدنش گرفتار بدی شیطان رانده شده و شخص گردنکش نسازد و اگر در آن روز یا آن شب جان سپارد خداوند او را شهید برانگیزد و شهید میراند و او را همراه شهیدان در یک مقام به بهشت در آورد .

بیست و نهم: پاداش قرائت سوره ص

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره ص را در شب جمعه تلاوت کند به اندازه ای از نیکی دنیا و آخرت به او داده شود که به هیچ یک از مردمان جز پیامبر فرستاده شده و فرشته مقرب یافته داده نشود و خداوند او و هر کس از خاندانش را که او دوست می دارد به بهشت در آورد حتی خدمتکارش را که او را خدمت گزارده هر چند آن خدمتکار جزو خانواده او و یا از کسانی که اجازه شفاعتشان را داراست به شمار نیاید .

سی ام : پاداش قرائت سوره زمر

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره زمر را در حالی تلاوت کند که کلماتش را به آسانی بر زبان جاری سازد ، خداوند بدون دارایی و خویشان ، ارجمندی و بزرگمندی دنیا و آخرت را به او ارزانی می فرماید ؛‏آن زمان هر که او را ببیند بهت زند و ارجمندش شمارد و خداوند پیکرش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر برای او در بهشت بنا کند که در هر شهری هزار کاخ و در هر کاخی صد حوری باشد و همراه این پاداش ها او را دو چشمه جاری و دو چشمه جوشان و دو چشمه سر سبز و حوریانی پرده نشین و باغ هایی میوه دار دهد که هر میوه ای دو گونه باشد .

سی ویک : پاداش قرائت سوره مومن

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که هر شب سوره حم مومن را تلاوت کند خداوند گناهان پیشین و پسین او را ببخشاید و پرهیزگاری را همدم او گرداند وسرای واپسین را برای او نیکوتر از دنیایش قرار دهد .     

سی ودو: پاداش قرائت سوره فصلت

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره حم سجده ( فصلت ) را تلاوت کند روز رستاخیز او را نوری باشد که تا بلندای نگاهش ( تا جایی که چشم می بیند ) نور افشانی کند و نیز شادمان باشد و در این دنیا به گونه ای ستوده و مورد غبطه دیگران زندگی کند .  

سی و سه : پاداش قرائت سوره شوری
امام صادق ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره شوری مداومت و پایداری ورزد خداوند او را در روز رستاخیز در حالی برانگیزد که رخسارش مانند برف ( سپید ) یا مانند آفتاب ( فروزان ) باشد تا آنگاه که در پیشگاه خدای گرامی و بزرگ بایستد و خداوند او را فرماید ؛ بنده من ! بر تلاوت سوره شوری پایداری ورزیدی و از پاداش آن آگاهی نیافتی ؟ هان !‏ اگر در می یافتی که این سوره چیست و پاداشش چقدر است از تلاوتش دلخشته نمی شدی ولی به زودی تو را از پاداشش آگاه می شازم ؛ ( پس آنگاه خداوند می فرماید ) : او را به بهشت در آوردید . و او را در بهشت کاخی از یاقوت سرخ باشد که درها و ایوان ها و پله هایش نیز از یاقوت سرخ است ، بیرونش از درون و درونش از بیرون دیده می شود و برای او ( کنیزانی باکره از حوریان ) و هزار زن خدمتگزار و هزار پسر خدمتگزار پیوسته در آن کاخ باشند ؛ همان کسانی که خداوند گرامی و بزرگ آنان را در قرآن به وصف آورده است .
سی وچهار : پاداش قرائت سوره زخرف
امام باقر ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره زخرف مداومت و پایداری ورزد خداوند او را در گورش از گزندگان و حشرات زمین و فشار قبر در امان دارد تا در پپیشگاه خدای گرامی و بزرگ ایستد ، سپس آن سوره آید تا به فرمان خدای فرازمند او را به بهشت در آورد .
سی و پنج : پاداش قرائت سوره دخان
امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره دخان را در نماز های واجب و مستحب تلاوت کند خداوند او را در روز زستاخیز در زمره ی امان یافتگان برانگیزد و در زیر عرش خویش بر او سایه افکند و حسابرسی اش را آسان گیرد و نامه کردارش را به دست راستش دهد.
سی و شش: پاداش قرائت سوره جاثیه
امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره جاثیه را تلاوت کند پاداشش آن باشد که هرگز آتش دوزخ را نبیند و بانگ فراز و فرود ( وحشتناک ) دوزخ را نشنود و او همراه حضرت محمد ( ص ) باشد .
سی و هفت : پاداش قرائت سوره احقاف
امام صادق ( ع ) فرمود : هر که هر شب یا هر جمعه سوره احقاف را تلاوت کند خداوند او را در زندگی این جهان به هراس در نیفکند و از وحشت روز رستاخیز نیز در امانش دارد - اگر خدا خواهد -      

سی وهشت : پاداش قرائت سوره هایی که با حم آغاز می شوند

امام صادق ( ع ) فرمود : سوره هایی که با « حم » آغاز می شوند گیاهان خوشبوی قرآنند ؛ پس چون آنها را تلاوت نمودی به سبب حفظ و تلاوت آنها خدا را بسیار ستایش نما و سپاس دار . به راستی ، بنده بر می خیزد و سوره های « حم » را تلاوت می کند ، پس از دهانش بوی نیکوتر از مشک ناب و عنبر بر می آید . همانا خدای گرامی و بزرگ بر تلاوتگر و خواننده آن و بر همسایگان و دوستان و آشنایان و همه خویشان و نزدیکان او رحم آورد و بی گمان در رستاخیز ، عرش و کرسی و فرشتگان تقرب یافته خداوند ، برای او آمرزش جویند .

سی و نه : پاداش قرائت سوره محمد ( ص )

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که این سوره را تلاوت کند هرگز در تردید فرو نیفتد و هرگز شکی در دینش به او راه نیابد و هیچگاه خداوند او را گرفتار تهیدستی و هراس از زمامدار نگرداند و همواره از تردید و کفر به دور ماند و نگاه داشته شود تا آنگاه که جان سپارد ؛ پس چون جان سپارد خداوند هزار فرشته را در گور او گمارد که در گورش نماز بگزارند و پاداش نماز آنان نیز از آن اوست و فرشتگان او را بدرقه کنند تا در جایگاه امان یافتگان در پیشگاه خدای گرامی و بزرگ بایستد و در امان خدا و حضرت محمد ( ص ) باشد .

چهل : پاداش قرائت سوره فتح

امام صادق ( ع ) فرمود : با تلاوت این سوره دارایی ها و زنان و بردگان خویش را از نابودی بر کنار دارید ؛ زیرا اگر تلاوتگر آن سوره بر تلاوتش پایداری ورزد در رز رستاخیز ندا گری ( از سوی خدا ) ندا در دهد که همه آفریدگان بشنوند و گوید : تو از بندگان مخلص من هستی . او را به بندگان درستکارم ملحق نمایید و به بهشت پر نعمت در آورید و از باده سر به مهر که آمیخته به کافور است سیرابش سازید .

چهل و یک : پاداش قرائت سوره حجرات

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره حجرات را هر شب یا هر روز تلاوت کند از زیارتگران حضرت محمد ( ص ) باشد .

چهل و دو : ‏پاداش قرائت سوره ق

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که در نماز های واجب و مستحب خویش بر تلاوت سوره « ق » پایداری و مداومت ورزد ، خداوند روزی اش را فراخ گرداند و نامه کردارش را به دست راستش دهد و حسابرسی اش را آسان گیرد .

چهل و سه : پاداش قرائت سوره ذاریات

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره ذاریات را در روز یا شب تلاوت کند خداوند امور زندگیش را نیکو گرداند و او را روزی ای فراخ دهد و گورش را به چراغی که تا روز رستاخیز فروزان است روشن سازد .

چهل و چهار : پاداش قرائت سوره طور

امام صادق ( ع ) و امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره  طور را تلاوت کند خداوند نیکی دنیا و آخرت را برای او فراهم آورد .

چهل و پنج : پاداش قرائت سوره نجم

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره نجم در هر روز یا هر شب مداومت ورزد در میان مردم به نیکی و آبرومندی زندگی کند و آمرزیده شود و در میان مردم محبوب باشد .

چهل و شش : پاداش قرائت سوره قمر

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که این سوره را تلاوت کند خداوند او را بر شتری از شتران بهشت ، در گورش در آورد .

چهل و هفت : پاداش قرائت سوره الرحمن

امام صادق ( ع ) فرمود : تلاوت سوره « الرحمن » و پایداری بر تلاوتش را وانرهانید ؛ زیرا به راستی ، این سوره در دل های منافقان قرار نگیرد و پروردگار در روز رستاخیز این سوره را در نیکوترین چهره و خوشبوترین رایحه آورد تا در پیشگاه خدا در جایگاهی بایستد که هیچ کس نزدیک تر از او به خدا نباشد ، پس خداوند به آن سوره فرماید : چه کسی در دنیا بر تلاوت تو پایداری و مداومت ورزید ؟ و آن سوره پاسخ گوید : پروردگار ! فلانی و فلانی ؛ پس آنان رو سپید گردند و خداوند آنان را فرماید : هر آن کس را که دوست دارید شفاعت کنید ، پس آنان بی اندازه شفاعت کنند تا اینکه کسی باقی نماند که شفاعت نمایند ، پس خداوند آنان را فرماید : به بهشت در آئید و در هر جای آن که خواهید سکنی گزینید .

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره الرحمن را تلاوت کند و هر بار که آیه ( فبای الا ربکما تکذبان ) را تلاوت می کند بگوید : « لا بشی من آلائک رب اکذب » ، اگر شب هنگام ، تلاوتش کند و پس آنگاه جان سپارد شهید مرده است و چون در روز تلاوتش کند و سپس در گذرد شهید مرده است .

چهل و هشت : پاداش قرائت سوره واقعه

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره واقعه را هر شب جمعه تلاوت کند خداوند او را دوست بدارد و مهر و دوستی او را در دل همه مردم افکند و آن تلاوتگر هرگز در این دنیا به درماندگی و تهیدستی و ناداری و آفتی از آفت های دنیا گرفتار نیاید و از رفیقان و همنشینان امیر مومنان حضرت علی ( ع ) باشد و این سوره تنها از آن حضرت علی ( ع ) است و هیچ کس با او در این سوره شریک نیست .

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که آرزومند بهشت و اوصاف آن است باید سوره واقعه را تلاوت کند و آن کس که دوست دارد خصوصیت و چگونگی آتش دوزخ را در یابد باید سوره لقمان را تلاوت کند .

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره واقعه را هر شب پیش از خواب تلاو ند خدای گرامی و بزرگ را در حالی دیدار کند که رخسارش چون ماه شب چهارده است .

چهل و نه : پاداش قرائت سوره حدید و مجادله

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره حدید و مجادله در نماز واجب خویش مداومت ورزد خداوند هرگز او را به عذاب در نیفکند تا آنگاه که چشم از جهان فرو بندد و در جان و خاندانش هرگز بدی و ناخوشایندی نبیند و نیز اختلالی در بدنش نیاید .

پنجاه : پاداش قرائت سوره حشر

پیامبر خدا ( ص ) فرمود : هر که سوره حشر را تلاوت کند بهشت و دوزخ و عرش و کرسی  حجب و آسمان های هفتگانه و هوا و باد و پرنده و درخت و کوه و خورشید و ماه و فرشتگانی نمانند جز آنکه برای او درود بفرستند و آمرزش جویند و اگر در آن روز یا آن شب جان سپارد ، شهید به شمار آید .

پنجاه و یک : پاداش تلاوت سوره ممتحنه

امام سجاد ( ع ) فرمود : هر که سوره ممتحنه را در نماز های واجب و مستحب خویش تلاوت کند خداوند دلش را با ایمان بیازماید و دیده اش را روشنی بخشد و هرگز خودش و فرزندانش به تهیدستی و دیوانگی گرفتار نیایند .

پنجاه و دو : پادداش قرائت سوره صف

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره صف را تلاوت کند و در نماز های واجب واجب و مستحب خویش بر تلاوتش مداومت ورزد خداوند او را همرا فرشتگان و پیامبران فرستاده شده خود در یک صف نهد _ اگر خدا خواهد _

پنجاه و سه : پاداش قرائت سوره جمعه، منافقین و اعلی

امام صادق ( ع ) فرمود : از کارهای واجبی که بر عهده شیعه باورمند ماست این است که هنگام شب جمعه سوره جمعه و سوره الاعلی را تلاوت کند و در نماز ظهر جمعه ، سوره جمعه و منافقین را تلاوت نماید ؛‏ پس چون چنین کند گویا که کرداری مانند کردار پیامبر خدا ( ص ) را گزارده است  مزد و پاداشش بر خداوند ، بهشت باشد .

 

 


      


جمعه 89 فروردین 13 , ساعت 10:0 عصر

پاداش قرائت سوره های قرآن 1

شرط اصلی برای تاثیر ذکر ها و مستجاب شده دعاها اجتناب از گناه  و عمل به واجبات ( نماز ، روزه ،‏انفاق ، امر به معروف و نهی از منکر ، نیکی به پدر و مادر ) است .  گرچه شرایط دیگر مثل کار و کسب حلال ، ایمان و اعتقاد صحیح و محکم به خداوند سبحان و پیامبران و اولیا و ائمه ، اخلاص در عمل ، ظلم نکردن ، احسان به همه موجودات ، مکان و زمان مناسب برای دعا هم باید موجود باشد تا انشا الله اذکار و دعاها نتیجه خوبی به همراه داشته باشد 

اول : پاداش قرائت سوره نساء در روز جمعه

حضرت علی ( ع ) فرمود: هر که سوره نساء را در هر جمعه تلاوت کند ، از فشار قبر در اماند.

دوم : پاداش قرائت سوره مائده

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره مائده را در هر پنج شنبه تلاوت کند ، ایمانش جامه ستم بر تن نکند و هرگز بر خدا شرک نیاورد .

سوم : پاداش قرائت سوره انعام

ابن عباس گوید : هر که سوره انعام را در هر شب تلاوت کند ، از امان یافتگان روز رستاخیز باشد و آتش دوزخ را به چشم نخواهد دید .

و امام صادق ( ع ) فرمود : سوره انعام جملگی به یکباره فرو فرستاده شده است در حالی که هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه می نمودند تا آنکه بر حضرت محمد ( ص ) فرو فرستاده شد ؛ پس آن را بزرگ بدارید و گرامی بشمارید که همانا اسم اعظم خداوند در هفتاد جای آن برده شده است و اگر مردم می دانستند که در این سوره چه نهفته است آن را ها نمی کردند .    

چهارم : پاداش قرائت سوره اعراف در هر ماه و هر جمعه

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره اعراف را در هر ماه تلاوت کند ، در روز رستاخیز از آنان باشد که بیمی ندارد و اندوهناک نخواهد شد و اگر آن را هر جمعه تلاوت کند ، از آنان باشد که در روز رستاخیز مورد حسابرسی قرار نخواهد گرفت . آگاه باشید که همانا یکی از محکمات قرآن در این سوره است ، پس تلاوتش را رها مکنید که به راستی ، این سوره در روز رستاخیز بر هر آن کس که آن را تلاوت نموده است گواهی دهد .  

پنجم :  پاداش قرائت سوره انفال و توبه

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره انفال و توبه را تلاوت را هر ماه تلاوت کند هرگز دورویی بر او راه نیابد و از شیعیان امیر المومنین علی ( ع ) باشد.

ششم : پاداش قرائت سوره یونس 

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره یونس را در هر دو ماه یا سه ماه تلاوت کند بیم آن نیست که از نادانان باشد و در روز رستاخیز از مقربان خواهد بود .

هفتم : پاداش قرائت سوره هود   

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره هود را در روز جمعه تلاوت کند خدای گرامی و بزرگ او را در روز رستاخیز در زمره ی پیامبران برانگیزد و در آن روز گناهی را برای او نخواهد شناخت که انجام داده باشد . 

هشتم : پاداش قرائت سوره یوسف

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره یوسف را هر روز یا هر شب لاوت کند خدای فرازمند در روز رستاخیز او را در حالی برانگیزد که زیبایی او همانند یوسف ( ع )‏باشد و در روز رستاخیز هیچ هراسی او را فرا نگیرد و از برگزیدگان و از بندگان درستکار خدا باشد . و نیز فرمود: همانا این سوره در تورات نیز آورده شده است . 

نهم : پاداش قرائت سوره رعد

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره رعد را بسیار تلاوت کند ، خداوند هرگز صاعقه ای به او نرساند ، هر چند دشمن اهل بیت باشد . و اگر مومن باشد خداوند او را بدون حسابرسی به بهشت در آورد و شفاعتش درباره همه خانواده و دوستانش که آنان را می شناسد پذیرفته است . 

دهم : پاداش قرائت سوره ابراهیم و حجر 

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره ابراهیم و حجر را هر جمعه در رکعت اول و دوم نماز یکبار تلاوت کند هرگز تهیدستی و دیوانگی و بلا او را در نرسد . 

یازدهم : پاداش قرائت سوره نحل

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره نحل را در هر ماه تلاوت کند در دنیا از بدهکاری و هفتاد گونه بلا که ناچیز ترین آن دیوانگی و جذام و پیسی است ، بر کنار ماند و اقامتگاه او در « جنت عدن »‏ که در میانه ی بهشت است باشد . 

دوازدهم : پاداش قرائت سوره بنی اسرائیل 

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره بنی اسرائیل را هر شب جمعه تلاوت کند جان نسپارد تا آنگاه که قائم آل محمد (‏عج ) را دریابد و از یاران او باشد . 

سیزدهم : پاداش قرائت سوره کهف 

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره کهف را هر شب جمعه تلاوت کند جان نسپارد جز به شهادت ، و خداوند او را همراه شهیدان بر انگیزد و در روز رستاخیز همراه شهیدان ( در یک صف )‏ بایستد .

چهاردهم : پاداش قرائت سوره مریم 

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره مریم پایداری ورزد جان نسپارد تا آنگاه که در جان و مال و فرزندش به بی نیازی دست یابد و در سرای واپسین از یاران عیسی بن مریم ( ع ) باشد و در آن سرای او را ملکی همانند ملک سلیمان بن داود ( ع ) در دنیا ،‏ دهند . 

پانزدهم : پاداش قرائت سوره طه

امام صادق (‏ع ) فرمود : تلاوت سوره طه را وانرهید ؛ زیرا خداوند آن سوره را و کسی را که آن را تلاوت میکند دوست دارد و هر که بر تلاوت آن سوره پایداری ورزد خداوند در روز رستاخیز نامه کردارش را به دست راستش دهد و او را به آنچه که هنگام مسلمانی اش انجام داده است حسابرسی نکند و در سرای باز پسین به اندازه ای به او پاداش دهند که خرسند گردد . 

شانزدهم : پاداش قرائت سوره انبیاء

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره انبیا ء را علاقمندانه تلاوت کند همانند آن کس باشد که با همه پیامبران در بهشت پر نعمت همدم و همنشین است و در زندگی خویش به چشم مردم شکوهمند آید .

هفدهم : پاداش قرائت سوره حج

امام صادق فرمود : هر که سه روز یکبار سوره حج را تلاوت کند یک سال به سر نیاید جز آنکه گام در سفر حج نهد و اگر در میانه سفر جان سپارد به بهشت در آید

هجدهم : پاداش قرائت سوره مومنون

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره مومنون را تلاوت کند خداوند زندگی اش را با نیکبختی به پایان دهد و چون بر تلاوتش در هر جمعه پایداری ورزد جایگاه او در فردوس اعلی همراه پیامبران و فرستادگان الهی باشد .

نوزدهم : پاداش قرائت سوره نور

امام صادق ( ع ) فرمود : دارایی و عفت خویش را با تلاوت سوره نور نگاه دارید و زنان خود را در با آن در پنا دارید ، پس براستی ، هر که بر تلاوت آن سوره در هر روز یا هر شب پایداری ورزد ،‏ هرگز کسی از خانواده اش زنا نکند تا آنگاه که مرگش در رسد ، پس چون جان سپارد هفتاد هزار فرشته او را تا قبرش تشییع کنند بر او دعا نمایند و از خدا برایش آمرزش خواهند تا آنگاه که در قبرش قرار گیرد .

بیستم : پاداش قرائت سوره فرقان

امام کاظو ( ع ) فرمود : تلاوت سوره « تبارک الذی نزل الفرقان عل عبده » را رها مکن ؛ زیرا به راستی ، هر که آن را هر شب تلاوت کند خداوند هرگز او را عذاب نکند و او را مورد حسابرسی قرار ندهد و جایگاهش در « فردوس اعلی » خواهد بود .

بیست و یکم : پاداش قرائت سوره شعرا ، نمل و قصص

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره های شعرا ،‏نمل و قصص را در شب جمعه تلاوت کند از دوستان خدا و در پناه و حمایت خدا باشد و هرگز گزندی در دنیا به او نرسد و در سرای واپسین به اندازه ای از بهشت به او ارزانی شود که راضی گردد و بلکه فراش رضایتش به او ارزانی شود و خداوند صد حوری را به همسری او در آورد .   

بیست و دوم  : پاداش قرائت سوره عنکبوت و روم

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان تلاوت کند به خدا سوگند که او اهل بهشت است و هرگز کسی را از این سخن استثنا نمی کنم و ترس آن ندارم که خداوند بر سوگند من گناهی نویسد و به راستی ،‏این دو سوره را نزد خدا جایگاهی فراز است .

بیست و سوم : پاداش قرائت سوره لقمان

امام باقر ( ع ) فرمود : هر که سوره لقمان را هر شب تلاوت کند خداوند آن شب فرشتگانی را بر او گمارد که او را تا سحرگاه از ابلیس و سپاهیانش نگاه دارند و چون در روز آن را تلاوت نماید فرشتگان گمارده شده تا شبانگاه پیوسته او را از ابلیس و سپاهیانش نگاه دارند .

بیست وچهارم : پاداش قرائت سوره سجده

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره سجده را در هر جمعه تلاوت کند خداوند نامه کردارش را به دست راست دهد و از آنچه که از او سر زده حسابرسی نکند و از رفیقان و همنشینان حضرت محمد و خاندانش ( ع ) باشد .

بیست و پنجم : پاداش قرائت سوره احزاب

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره احزاب را بسیار تلاوت کند در روز رستاخیز در پناه و همسایگی حضرت محمد ( ص ) و همسران او باشد ، پس آنگاه فرمود : سوره احزاب رسوایی و بد نامی های مردان و زنان قریش و غیر آنان را در بر دارد . به راستی ، سوره احزاب زنان قریش عرب را رسوا ساخت و از سوره بقره دردناک تر بود ولی از آن کاستند و تحریفش نمودند .

بیست وششم: پاداش قرائت سوره سبا و فاطر

امام صادق ( ع ) درباره ی دو سوره ای که با کلمه حمد آغاز می شود ( سوره سبا و فاطر ) فرمود : هر که این دو سوره را شبانگاه تلاوت کند آن شب پیوسته در نگاهبانی و مراقبت خدا باشد و چون در روز تلاوت کند آن روز هیچ ناخوشایندی به او نرسد و از نیکی دنیا و آخرت به اندازه ای به او ارزانی شود که به ذهنش خطور نکرده و آرزوی دستیابی به آن را ننموده است .

    


جمعه 89 فروردین 13 , ساعت 6:54 عصر

                                      زندگی نامه آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی ( نخودکی )

                                                         « قسمت دوم »

                                                             

                                                   ادامه مطلب...

جمعه 89 فروردین 13 , ساعت 6:42 عصر

زندگی نامه آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی ( نخودکی )

«قسمت اول »

ادامه مطلب...

چهارشنبه 89 فروردین 11 , ساعت 9:20 عصر

در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت

شرایط حضور قلب و لذت از عبادات و نماز

 

آقای غرویان می نگارد : از محضر ایشان سوال شد : حاج آقا ، عمرمان گذشت و دارد می گذرد اما هنوز لذتی از عبادت و به خصوص نمازمان احساس نکرده ایم ، به نظر شما چه باید بکنیم که ما نیز اقلا اندکی از آنچه را که ائمه و پیشوایان معصوم ( ع ) فرموده اند ، بچشیم ؟

معظم له در حالی که سر را تکان می داد فرمود : آقا ، عام البلوی است ! این دردی است که همه گرفتاریم !

عرض شد : آقا ، به هر حال مراتب دارد و مساله نسبی است ، بعضی همچون شما مراتب عالی دارید و ما ها هیچی نداریم ، ما ها چه باید بکنیم ؟

باز در جواب فرمود : شاید من مرتبه شما را تمنا کنم !

عرض شد : حاج آقا ، مساله تعارف در کار نیست و یک واقعیتی است . باز ایشان در جواب با فروتنی و تواضع خاصی فرمودند که : « عمتک مثلک » ! و مرادشان از این ضرب المثل این بود که من هم مثل شما هستم .

به هر حال ، پس از چند بار اصرار فرمودند : این احساس لذت در نماز یک سری مقدمات خارج از نماز دارد ، و یک سری مقدمات در خود نماز .

آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحضه باشد و عمل شود این است که : انسان گناه نکند و قلب راسیاه و دل را تیره نکند ، و معصیت ، روح را مکدر می کند و نورانیت دل را می برد .

و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود ، یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند و توجهش به غیر خدا مشغول نشود . و اگر به طور غیر اختیاری توجهش به جایی منصرف شد ، به محض التفات پیدا کردن باید قلبش را از غیر خدا منصرف کند .

آقای قدس یکی از شاگردان آیت الله بهجت نیز می گوید : « روزی از آقا پرسیدم : آقا ، چه کار کنم در نمازم حضور قلب بیشتر داشته باشم ؟

آقا ابتدا سر را به پایین افکند سپس سرش را بلند کرد و فرمود : روغن چراغ کم است .

من به نظر خودم از این جمله این معنی را فهمیدم که یعنی معرفت کم است و ایمان قلبی و باطنی ضعیف است ، و گرنه ممکن نیست با شناخت کافی ، قلب حاضر نباشد .»

آیت الله محمد حسن احمدی فقیه یزدی نیز می گوید : « گاهی از آقا سوال می کردند : چه کنیم در نماز ، حضور قلب داشته باشیم ؟ و ایشان دستورالعمل هایی می فرمودند ، یکی از آنها این بود که می فرمود : « وقتی وارد نماز می شوید هنگام خواندن حمد و سوره به معنای آن توجه کنید تا ارتباط حفظ شود . »

استاد خسرو شاهی نیز می گوید : «‏ روزی از آیت الله بهجت سوال شد : در هنگام نماز چگونه می توانیم حضور قلب را در خودمان به وجود بیاوریم ؟ فرمودند : یکی از عوامل حضور قلب این است که در تمام 24 ساعت باید حواس ( باصره ، سامعه ، و...) خود را کنترل کنیم ؛ زیرا برای تحصیل حضور قلب باید مقدماتی را فراهم کرد ، باید در طول روز گوش ، چشم و همچنین سایر اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم . و این یکی از عوامل تحصیل حضور قلب می باشد . »‏

در جای دیگر شخص دیگری از محضرشان می پرسد : برای اینکه در انجام فرمان الهی مخصوصا نماز با خشوع باشیم چه کنیم ؟

و ایشان در جواب می فرماید : « در اول نماز ، توسل حقیقی به امام زمان _ عجل الله تعالی _ فرجه کنید ، و عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید. »

منبع : برگی از دفتر آفتاب      

 


سه شنبه 89 فروردین 10 , ساعت 12:33 عصر

در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت 

علاج ریا و ارزش دانش

یکی از فضلای حوزه علمیه قم چنین می نگارد :

از محضر ایشان سوال شد : گاهی انسان تصمیم می گیرد کار خیری را برای خدا انجام دهد و اخلاص کامل را رعایت نماید ، اما وسوسه های شیطانی دیگر همچون شهرت طلبی ، ریا کاری در نزد مردم ، خوشنام شدن ، و... در ذهن انسان خطور می کند آیا این خطورات هم ریا محسوب می شود و عمل را بی ارزش می کند ؟

در پاسخ فرمودند : ریا در عبادات است و عباداتی که ریا دارد حرام است و یعضی گفته اند : ریا در عبادات مبطل هم هست ،‏در غیر عبادات ریا اشکال ندارد .

ولی خود ریا می تواند راه چاره و علاج ریا باشد . به این صورت که با تاملات صحیح ریا را بالا برد ! مثلا گاهی انسان می خواهد پیش رئیس شهربانی احترامی پیدا کند و توجه او را به خودش جلب کند ، پیش پاسبانی میرود و سعی می کند نظر او را جلب کند و سپس او را بین خود و رئیس شهربانی واسطه قرار دهد . در اینجا انسان خوب است با خود بگوید : این پاسبان که تنها واسطه است و اگر هم کاغذی بنویسد و وساطتی کند باز دست آخر خود رئیس شهربانی باید پای ورقه را امضا کند . پس خوب است مستقیما نظر خود رئیس شهربانی را جلب کنم که مقام بالاتری است و اصلا کار خوب و عمل نیک را مثلا به خود رئیس شهربانی نشان دهم . یعنی برای مقام بالاتر ریا کنم ! همچنین اگر انسان عاقل باشد و توجه پیدا کند که مقامی بالاتر از رئیس شهربانی ( مثلا وزیر ، نخست وزیر ، و رئیس جمهور ) وجود دارد ، می گوید : خوب است کار خیر و عمل نیک خود را به وزیر یا به نخست وزیر و بالاخره به مقام بالاتر نشان می دهم ! یعنی همیشه انسان باید ریا را برای مرتبه اقوی انجام دهد . اگر چنین باشد ، در واقع می توان گفت ریا علاج ریا می شود .

بنابراین ، اگر در عبادات نیز نسبت به اقوی و بالاترین موجود یعنی خداوند ریا کنیم اشکال ندارد و علاج ریا می شود .

در زمینه ریا در روایت آمده است : « کسانی که در هنگام نماز به این سو و آن سو نگاه می کنند تا مردم آها را تماشا کنند ، به صورت حمار محشور می شوند . » واقعا هم همین طور است ، آیا این حماریت نیست که آدم جلو وزیر و رئیس شهربانی به پاسبان نگاه کند ؟ حماریت است آقا . ولی خوشمان می آید ، با این حماریت ساخته ایم ! از طرفی اگر به ما حمار بگویند ناراحت می شویم و بدمان می آید !‏ولی باید گفت : کار شبانه روزی تو همین است چرا بدت می آید ؟!

لکن امان از بی سوادی و بی علمی ، این بی سوادی آدم را به جای مکه به ترکستان می برد ، از روز اول همین بی سوادی ابلیس دشمن ، آدم را بیچاره کرد . خود او هم گفت : ای خدا ، همه بندگانت را گمراه می کنم .( سوره ص ، آیه 83 ) او نیز جاهل بود و با اینکه پیش از آن عابد بود ،‏ولی علم نداشت و ناقص بود ،‏ در مورد سجده در برابر آدم ( ع ) به خدا گفت :« سجده نمی کنم ،‏چون مرا از آتش آفریدی و او را از گل» .( سوره ص ،‏آیه 76 )

خوب این صغرای قضیه بود . کبرای برهانش را ببین که هر کس از آتش است بالاتر و هر کس از خاک است پایین تر است ؟! خوب باید پرسید : به چه دلیل و به چه برهانی چنین است ؟ این لباس ظاهری که ملاک نیست ،‏ شما ببینید تناسب و زیبایی حیوانی مثل طاووس و دیگر حیوانات چه قدر است . روحانیت جن و ملک هم با روحانیت انسان مقاسیه نمی شود ، روح انسان هر چند لباس گلی به تن دارد ولی بسیار می تواند اوج بگیرد و بالاتر برود . اصلا لباس که ملاک نیست ، آیا اینکه یکی عبای نائینی داشته باشد و دیگری عبای افغانی ، نشانه کمال و نقص است ؟ ما هم اگر بی سواد شدیم مثل ابلیس می شویم و به ضلالت می افتیم ،‏لازمه ضلالت هم این است که تعدی می کند ، یعنی انسان گمراه و ضال ،‏مضل و گمراه کننده نیز می گردد و می خواهد دیگران هم مانند خود کند ، پس بترسید از بی سوادی .

این از بی سوادی است که آن آقا می گوید : قرآن فرموده: « زمین را برای خلایق آفرید » (‏سوره رحمن ، آیه 10 ) پس معنایش این است  که هیچ میزی (‏تفاوت و اختلاف ) نیست و همه در مالکیت و در بهره وری از زمین یکسانند ، او نمی داند که این « لام » لام عاقبت و انتفاع است ، و نمی داند باید روایاتی را نیز که مفسر آیه است ملاحضه کرد . آین آدمهای بی سواد ، مردم مثل خود را هم گمراه می کنند ، اول با قرآن جلو می آیند ولی هدف این است که همین قرآن را از دست مردم بگیرند ، کار به جایی می رسد که می گوید : قرآن را بسوزانیم .

البته ما به این امر می خندیم ،‏ ولی واقع همین است که اگر در استدلال قوی نباشیم دشمنان بر ما غالب می شوند ، آنها پول خرج می کنند همین بی سوادها را با پول می خرند . و در نتیجه این بی سوادی ، دین درست می کند . آن بهائی گفته است که : اصلا در قرآن شما نیز به « سید علی محمد باب » اشاره شده است و همین « حم عسق » ( سوره شوری آیه 1 و 2 ) یعنی « قائم سید علی محمد » البته باید از چپ بخوانید !

آقا ، پس ما برای تمام مطالب محتاج علم و استدلالیم و بیشتر از هر چیز به اینها محتاجیم ؛ زیرا مسئله ، مسئله دین است باید در مقابل این بی سوادی و جهال وارداتی بایستیم . اینها روی افرادشان کار می کنند ، لازم نیست رسوا هم بشوند زیرا این افراد بطور مخفیانه پول می گیرند .

پس ما باید علم کلام را خوب یاد بگیریم و در برابر اینها پاسخگو باشیم ، وگرنه گرگها ما را می خورند آن چنان که به هضم رابع برسند!!

منبع :

 کتاب برگی از دفتر آفتاب        


دوشنبه 89 فروردین 9 , ساعت 7:21 صبح

ترنم رحمت

سوال و جواب اعرابی از حضرت رسول اکرم ( ص )‏ 6 روایت است از انس بن مالک که روزی حضرت رسالت پناه در مسجد نشسته بودند ، ناگاه مردی از اعراب وارد شد و بر آن حضرت سلام کرد ، حضرت جوابش را دادند . عرض کرد سوال چندی دارم و جواب آن را از شما می خواهم . حضرت فرمودند : بپرس تا جواب بشنوی .

عرض کرد می خواهم داناترین مردم باشم ،

فرمود : از خدا بترس.

عرض کرد می خواهم از خاصان درگاه خدا باشم ،

فرمود : شب و روز قرآن بخوان.

عرض کرد می خواهم همیشه دل من روشن باشد ،

فرمود : مرگ را فراموش نکن.

عرض کرد می خواهم همیشه در رحمت حق باشم ،

فرمود : با خلق خدا نیکی کن.

عرض کرد می خواهم از دشمن به من آفتی نرسد،

فرمود : توکل به خدا کن.

عرض کرد می خواهم در چشم مردم خوار نباشم ،

فرمود : پرهیزگار باش.

عرض کرد می خواهم عمر من طولانی باشد ،

فرمود : صله رحم کن.

عرض کرد می خواهم روزی من وسیع گردد ،

فرمود : همیشه با وضو باش.

عرض کرد می خواهم به آتش دوزخ نسوزم ،

فرمود : چشم و زبان خود را( از گناه ) ببند.

عرض کرد می خواهم بدانم گناهانم به چه چیز ریخته می شود ،

فرمود: به تضرع و توبه به حال بیچارگی.

عرض کرد می خواهم سنگین ترین مردم باشم ،

فرمود : از کسی چیزی مخواه.

عرض کرد می خواهم پرده عصمتم دریده نشود ،

فرمود : پرده کس را ندر.

عرض کرد می خواهم که گورم تنگ نباشد،

فرمود : مداومت کن به تلاوت سوره تبارک.

عرض می خواهم مال من بسیار شود ،

فرمود : مداومت کن به تلاوت سوره واقعه هر شب.

عرض کرد می خواهم فردای قیامت ایمن باشم ،

فرمود : میان شام و خفتن به ذکر خدا مشغول باش.

عرض کرد می خواهم خداوند را در نماز حاضر یابم ،

فرمود : در وقت ساختن وضو بسیار دقت کن.

عرض کرد می خواهم از خاصان باشم ،

فرمود: در کارها راستی و درستی پیشه کن.

عرض کرد می خواهم در نامه عمل من گناه نباشد و همیشه خیر و خوبی باشد ،

فرمود : به پدر و مادر خود نیکی کن.

عرض کرد می خواهم برای من عذاب قبر نباشد ،

فرمود : جامه خود را پاک نگهدار.

 


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ