سفارش تبلیغ
صبا ویژن
علم راه عذر بر بهانه جویان بسته است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 مرداد 30 , ساعت 8:44 صبح

از دنباله روی دیگران دست بردارید !

ما همه عادت های عجیب و غریب و سر سختی هایمان را گسترش می دهیم . حتی آنهایی را که مانع ما می شوند تا عادات سودمندی را کشف و کسب کنیم . این مقاومت های کوچک به خاطر راحتی نسبی ما بوده و از کوته فکری تغذیه می شوند و همیشه از همان مسیرهای تکراری ما را به همان جایی که هستیم می رسانند .

یک حشره شناس فرانسوی به نام ژان ان تعدادی کرم را دور تا دور یک ظرف گل قرار داد به طوری که سر هر کرم به دم کرم دیگری چسبیده بود و به این ترتیب دایره ای را تشکیل دادند که نه ابتدا داشت و نه انتها. کرم ها به طور غریزی به مدت هفت شبانه روز ،‏ دایره وار به دور ظرف حرکت کردند . در نهایت ،‏ همه در اثر گرسنگی و تحلیل قوا از بین رفتند . البته این در حالی بود که غذا به وضوح و در فاصله بسیار کمی از آنها وجود داشت . ولی آنها ترجیح دادند که به دنبال هم بچرخند .

عادت ها و طرز فکر های ما خیلی سریع در زندگی ما رسوب می کنند و متاسفانه چسبیدن به این راحتی نسبی خیلی آسان تر از پذیرفتن تغییر است ، حتی اگر این تغییر و تحول در پی خود آزادی فردی و مالی ، رضایت و موففقیت را به ارمغان بیاورند .

خود من نیز تا به حال چندین مورد را مشاهده کرده ام و متوجه شدم که خیلی از مردم ترجیح می دهند تا به دنبال همدیگر حرکت کنند و برای زندگیشان فکر نکنند و از تجربه های جدید دور باشند . یکی از آنها که به خوبی در ذهنم مانده تقریبا 2 سال پیش بود . آژیر خطر مجتمعی به طور تصادفی روشن شد . در آن مجتمع نزدیک به 60 نفر زندگی می کردند که در آن لحظه اکثرشان با عجله و فریاد زنان مثل مرغ سر کنده از آپارتمان بیرون دویدند . هر کدام از آنها یا فرزندش را در آغوش گرفته بود و یا چیز با ارزش دیگری را . ولی هیچ بوی سوختگی و یا اثری از آتش در کار نبود . من با کنجکاوی و خیالی آسوده وارد راهرو شدم . در همین حین چند خانم مسن را دیدم که مردم را به آرامش دعوت می کردند و به ایشان توضیح می دادند که اشتباه شده و قبلا هم آژیر خطر بدون دلیل یه صدا در آمده است .

اغلب ، مردم از کشتی یا قطار جا می مانند ،‏ چون برایشان راحت تر است که دنبال بقیه راه بروند بدون این که هیچ وقت از آنان بپرسند که مرجع و منبع و دلیلشان چیست ،‏راهنما و مرادشان کیست ؟

چیزی که درک آن برای مردم مشکل به نظر می رسد این است که کار یک گروه می تواند برای آنها فریبنده و نیز خطر ناک باشد . این که تعدای از افراد کار مشابهی را انجام می دهند و یا یک ایده را می پذیرند و از آن پیروی می کنند، دلیل نمی شوند که آن کار یا ایده برای ایشان هم سودمند ، باشد و به درد آنها هم بخورد . درست مانند همان کرم ها که به خاطر دنباله روی از یکدیگر جانشان را از دست دادند ،‏این انسان ها نیز در مسیری دایره وار در پی همان افراد ، همان شرایط و همان نتایج می چرخند . زیرا مردم می ترسند که پرده از وجود خود کنار بزنند تا خودشان را بشناسند ، نیاز واقعیشان را درک کنند و برای برآورده ساختن آنها اقدام نمایند .    


یکشنبه 89 مرداد 24 , ساعت 11:43 صبح

شرح دعای روز چهارم ماه رمضان از زبان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

 

خبرگزاری فارس: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد. این عالم ربانی در بخشی از شرح دعای روز چهارم می‌گوید: عبادت قوه می‌خواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است

به گزارش خبرنگار آیین‌‌واندیشه فارس، در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم؛ «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین»
«خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌پاداشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آن‌روز براى انجام سپاسگذاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه‌داریت و پرده‌پوشى خودت اى بیناترین بینایان»
شرح فرازهای دعا
آیت‌الله مجتهدی در شرح «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ» می‌گوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به‌خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم. عبادت قوه می‌خواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
وی در ادامه می‌افزاید: امام علی (ع) نمی‌توانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد. پرسیدند که یا علی (ع) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمی‌توانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم
این استاد اخلاق تأکید می‌کند: ممکن است شخصی 60 سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه اظهار می‌کند: باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند. در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم
 باید مزه عبادت را چشید
وی بی‌توجهی به عبادت را باعث بی‌برکتی زندگی عنوان می‌کند و می‌گوید: در این دعا می‌خوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند.
این استاد بزرگ اخلاق خطاب به طلبه‌های علوم دینی ادامه می‌دهد: روایت قدسی داریم که اگر عالمی و طلبه‌ای به علمش عمل نکند، کمتر عذابی که می‌کنم، این است که شیرینی مناجاتم را از دل و قلبش می‌برم.
آیت‌الله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» می‌گوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم. شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست. اگر من از نعمت‌های خدا به‌جا استفاده کنم خدا را شکر کرده‌ام. اگر چشم نامحرم را نبینم و گوشم آواز حرام نشوند، نعمت چشم و گوش را به جا آورده‌ام
 مردم معنی دعاهایی که می‌کنند را بدانند
وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» می‌گوید: خدا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن. مردم این را می‌خوانند اما معنی‌اش را نمی‌دانند. باید این دعا برای مردم معنا شوند.
وی می‌گوید: روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمی‌نشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مرده‌ای را دفن نمی‌کرد
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را می‌شنوم» اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر (ص) به مدینه بازگردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر مانده بود.
آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه می‌گوید: قدیم همه مردم زیبا بودند چون همه اهل نماز شب بودند و چهره‌ای نورانی داشتند. اما الآن چون نماز شب نمی‌خوانند، چهره‌ها به‌زیبایی گذشته نیست
این استاد اخلاق در پایان سخنان خود درباره «یـا أبْصَرَ النّاظرین» می‌گوید: ای خدا که از همه کسانی‌که نظر می‌کنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت


یکشنبه 89 مرداد 24 , ساعت 2:39 صبح

علت ازدواج بهائیان با محارم

 

 

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از بولتن، سید کاظم موسوی پژوهشگر فرق مذهبی با اشاره به شکایت اخیر یک دختر از پدر بهاییش پرده از حکم ازدواج با محارم در آیین بهاییت برداشته و می نویسد: در آموزه های بهائیت روحی متضاد و ناسازگار با تعالیم انسانی وجود دارد و سران تشکیلات علی رغم اینکه سعی دارند خلاف آن را ثابت کنند دیده می شود که احکامی از سوی تشکیلات به افراد القاء کرده و می کنند که ضدیت با روح انسانیت دارد.

وی می نویسد: چندی پیش خبری در رسانه ها منعکس شد مبنی بر اینکه فردی بهائی با یکی از محارم خویش زنا نموده، برای اینکه مشخص شود شخص خاطی با چه انگیزه و زمینه هایی اقدام به چنین عمل شنیع نموده است لازم است که با مبانی آموزه های بهائیت در امر ازدواج آشنا گردیم.

در دستورات تشکیلات بهائیت، ازدواج واجب بوده و هدف عمده آن بقای نسل است که میرزا حسینعلی (موسس فرقه بهائیت) در کتاب اقدس به آن اشاره دارد، و یا در یکی از دستورات تشکیلاتی که از سوی اسرائیل بر بهائیان وارد شده است چنین آمده است: «امر بهائی به اهمیت روابط جنسی واقف است و ازدواج های بی بند و بار بدون اولاد و نتیجه را محکوم می کند.» (آهنگ بدیع مهر و آبان 1352ص 7)

از آنجایی که در این آموزه ها هدف اصلی ازدواج ازدیاد نفوس و گسترش جمعیت به هر شکل ممکن می باشد این گونه اقدامات در جامعه بهائی محال نمی باشد. از آنجایی که این فرقه یک فرقه تشکیلاتی است و در درون خود دارای محاکم حقوقی می باشد احتمال درز خبر آن در رسانه ها کمتر اتفاق می افتد. طبق دستور بیت العدل در مورخ 3 آپریل 2007 ارجاع اختلافات احباء به مراجع دولتی (قضائی) نهی و مخالف مصالح تشکیلات قلم داد شده است و حل اختلافات را بعهده تشکیلات گذارده است و آنها نیز اظهار امیدواری کرده اند که رسیدگی به اختلافات به گونه ای باشد که نیازی به مراجعه به محاکم دولتی پیش نیاید به هرحال این باعث نمی شود که اجرای قوانینی که حتی انسان های نخستین از آن روی گردان بوده اند و از سوی برخی ازبهائیان به مورد اجرا گزارده می شود هر از چند گاه به گوش جامعه نرسد.

در پیام 15 ژانویه 1981 بیت العدل چنین آمده است: شما راجع به محدودیت های حاکم بر ازدواج با اقارب، سوای موردی که ازدواج با زن پدر را ممنوع می سازد، سوال کرده اید بیت العدل همچنین خواسته اند به اطلاع شما برسانیم که آن معهد اعلی، هنوز موقعیت را برای صدور قوانین تکمیلی راجع به ازدواج با اقارب، مقتضی نمی داند بنابر این در حال حاضر تصمیم گیری در این مورد بعهده خود نفوس مومنه محول شده است.

برای نمونه می توان به دستور ازدواج با اقارب را که در کتاب حدود و احکام به صراحت آمده اشاره نمود؛ در آنجا است که این امر را تا رسیدن به نتیجه که همانا قوت گرفتن از نظر تعداد جمعیت بلا مانع دانسته است.

در آموزه های بهائیت تنها زن پدر است که محرم شناخته شده و بهائیان حق ازدواج با او را ندارند و مابقی مانند دختران، خواهران، خاله ها، عمه ها و ........ برای ازدواج و رابطه جنسی حلالند!

در رساله سوال و جواب، سوال 50 در مورد حرمت ازدواج با اقارب سوال شده که میرزا حسینعلی در جوابش چنین گفته: این امور به امنای بیت العدل راجع است.

که در پی آن، در پیام 15 ژانویه 1981 بیت العدل چنین آمده است: شما راجع به محدودیت های حاکم بر ازدواج با اقارب، سوای موردی که ازدواج با زن پدر را ممنوع می سازد، سوال کرده اید بیت العدل همچنین خواسته اند به اطلاع شما برسانیم که آن معهد اعلی، هنوز موقعیت را برای صدور قوانین تکمیلی راجع به ازدواج با اقارب، مقتضی نمی داند بنابر این در حال حاضر تصمیم گیری در این مورد بعهده خود نفوس مومنه محول شده.

محول کردن این حکم به جامعه بهائی در واقع تائید ویک نوع مسکوت گذاشتن حکم است که نشان می دهد مفهوم حکم قطعی در آموزه های بهائی با اصول انسانی در تعارض است. در هیچ جامعه ای چنین مرسوم نبوده که امور به این مهمی به مردم تفویض شود.

متاسفانه شاهدیم که امروزه خانواده بهائی با چنین قوانینی در معرض آسیب ها و نا امنی های بسیارجدی قرار دارد بطوری که اشخاص بهائی در کانون خانواده به جای تجربه مفاهیم مثبتی چون محبت، همدلی، ایثار و... ، خشونت جنسی را توسط نزدیکان واعضای خانواده تجربه می کنند. حال این سوال در ذهن هر انسان آزاده ای متصور می شود که در آموزه های بهائیت حق انسانی زنی که مورد تجاوزخویشان نزدیک خود قرار گرفته و می گیرد چه می شود؟ اگر هم به دستورات بیت العدل توجه نماید و به سران تشکیلات مراجعه کند حیثیت بر باد رفته را چگونه می تواند بدست آورد؟ آیا به این حساب می توان به عدالت، حقیقت و یا انسانیت رسید؟ آیا سران تشکیلات با توجه به ورود به قرن بیست ویکم وگسترش دانش بشر در حوزه پزشکی باز هم نیازمند گذر زمان است تا بتواند به یک نتیجه معقول برسد؟

این دیگر بر می گردد به نتایجی که افراد بهائی که بدون تعصب، به قوانین ساختگی سران تشکیلات توجه نمایند و خود به پوچ بودن این سازمان جهنمی و شیطانی برسند

 

 

 


شنبه 89 مرداد 23 , ساعت 6:51 عصر

شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان از زبان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

خبرگزاری فارس: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی، شرح کوتاهی بر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان دارد. این عالم ربانی در بخشی از شرح دعای روز سوم می‌گوید: در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه می‌کنیم. دلیل ضعیف‌بودن حافظه، گناه است

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

پنج شنبه 89 مرداد 21 , ساعت 2:33 عصر

رفتار امام سجاد (ع) در ماه رمضان

 مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع- إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَا یَضْرِبُ عَبْداً لَهُ وَ لَا أَمَةً- وَ کَانَ إِذَا أَذْنَبَ الْعَبْدُ وَ الْأَمَةُ یَکْتُبُ عِنْدَهُ- أَذْنَبَ فُلَانٌ أَذْنَبَتْ فُلَانَةُ یَوْمَ کَذَا وَ کَذَا .... بحار الأنوار، ج‏46، ص: 104
حضرت صادق فرمود على بن الحسین علیه السلام از وقتى ماه رمضان شروع می شد هیچ یک از غلام و کنیزانش را تنبیه نمی‌کرد، هر کدام خطائى می‌کردند، پیش خود یادداشت می‌نمود، فلان غلام یا فلان کنیز چنان کارى در فلان روز انجام داد، دیگر او را کیفر نمى‏نمود این خطاها جمع می‌شد تا شب آخر ماه رمضان.
سپس همه را جمع می‌کرد آن یادداشت را مى‏آورد یکى یکى از آنها اقرار می‌گرفت که در فلان روز چنین کردى ترا تادیب نکردم همه اقرار می‌کردند، آنگاه در وسط ایشان می‌ایستاد و می‌فرمود: همه با صداى بلند بگوئید، اى على بن الحسین خدا نیز تمام کردار ترا ثبت نموده همان طورى که شما اعمال ما را یادداشت کردى در نزد او نوشته‏ای‌ است، سراسر واقعیت که از کوچک و بزرگ اعمالت فروگذارى نکرده تمام کردار خود را در آن می‌یابى چنانچه ما نیز یافتیم اى على بن الحسین یاد آور خوارى خود را در پیشگاه پروردگار دادگر خدائى که به اندازه سنگینى خردلى ستم روا نمی‌دارد روز قیامت براى حساب مى‏آورد، در حساب دارى و گواهى او کافى است امروز از ما در گذر و ببخش تا آن روز خدا از تو بگذرد خودش می‌فرماید وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ «ببخشید و چشم پوشى کنید میل ندارید خدا شما را بیامرزد». امام علیه السلام تمام این جملات را بزبان آنها می‌داد و آنها بلند می‌گفتند زین العابدین در وسط ایشان ایستاده بود و اشگ می‌ریخت و می‌گفت خدا؛ تو دستور داده‏اى ببخشیم کسى را که بما ستم روا داشته اینک بخشیدم تو نیز مرا ببخش تو شایسته‏ترى به بخشش.

خدا بما دستور داده‏اى گدا را از در خانه رد نکنیم ما براى گدائى بدر خانه تو آمده‏ایم پناهنده‏ى توایم و تقاضاى لطف و عنایت و بخشش ترا داریم بر ما منت گذار و ما را ناامید مگردان تو از همه شایسته‏ترى باین کار خدایا بخشش کرده‏اى مرا نیز ببخش که تقاضاى بخشش دارم خدایا تو لطف نموده‏اى مرا نیز مشمول لطف خویش بگردان اى کریم.
آنگاه روى به آنها نموده می‌فرمود: من از شما گذشتم آیا شما نیز از من گذشتید چنانچه بد رفتارى با شما کرده‏ام من فرمانرواى بد و پست و ستمگرى هستم که خود بنده فرمانروائى کریم و جواد و دادگر بخشنده با لطفم.
عرض می‌کردند با اینکه خطائى نکرده‏اى از شما گذشتیم. می‌گفت بگوئید خدایا ما از على بن الحسین گذشتیم همان طورى که او از ما گذشت خدایا او را از آتش رهائى بخش همان طور که ما را از بندگى رهائى بخشید این جملات را می‌گفتند.
امام می‌گفت «اللهم آمین یا رب العالمین». سپس می‌فرمود: بروید شما را بخشیدم و آزاد کردم به امید اینکه خدا مرا ببخشد و از آتش رهائى یابم، روز عید فطر بآنها جایزه می‌داد به مقدارى که از کمک مردم بى‏نیاز باشند، هر سال در آخر ماه رمضان بین بیست نفر بیشتر و کمتر آزاد می‌نمود.                      
می‌فرمود: خداوند در هر شب هنگام افطار هفتاد میلیون نفر را از آتش آزاد میکند که همه مستوجب آتش بوده‏اند در شب آخر به اندازه تمام ماه می‌بخشد مایلم خداوند ببیند من بندگانم را در دنیا آخر ماه آزاد نمودم بامید آزادى خودم از آتش جهنم.
هیچ گاه خدمتکارى را بیشتر از یک سال نگه نمیداشت اگر بنده‏اى اول یا وسط سال مالک می‌شد در شب فطر او را آزاد می‌کرد باز آنهائى که بجاى این بندگان مى‏آورد سال دیگر آزاد می‌کرد تا زنده بود چنین می‌کرد.
غلامان سیاه سودانى را می‌خرید با اینکه بآنها احتیاجى نداشت هنگام حج آنها را بعرفات مى‏آورد بوسیله ایشان کارهائى که انجام آن لازم بود از قبیل تعمیر و پر کردن گودیها و رخنه‏ها انجام می‌داد و پس از حرکت همه را آزاد می‌نمود و مقدارى بایشان پول می‌بخشید.


دوشنبه 89 مرداد 18 , ساعت 11:24 عصر
وزیر اطلاعات در گردهمایی رؤسای آموزش و پرورش کشور خبر داد
تبلیغ مسیحیت در میان دانش‌آموزان کشور؛ پروژه‌ جدید دشمن در جنگ نرم

خبرگزاری فارس: وزیر اطلاعات با اشاره به بررسی‌های اطلاعاتی انجام شده، گفت: یکی از پروژه‌های مدنظر دشمن در جنگ نرم، مسیحی‌سازی  دانش‌آموزان کشورمان است که با شعار "فقط عیسی " فعالیت می‌کنند.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

دوشنبه 89 مرداد 18 , ساعت 12:36 صبح

پاداش قرائت سوره های قرآن 4

شرط اصلی برای تاثیر ذکر ها و مستجاب شده دعاها اجتناب از گناه  و عمل به واجبات ( نماز ، روزه ،‏انفاق ، امر به معروف و نهی از منکر ، نیکی به پدر و مادر ) است .  گرچه شرایط دیگر مثل کار و کسب حلال ، ایمان و اعتقاد صحیح و محکم به خداوند سبحان و پیامبران و اولیا و ائمه ، اخلاص در عمل ، ظلم نکردن ، احسان به همه موجودات ، مکان و زمان مناسب برای دعا هم باید موجود باشد تا انشا الله اذکار و دعاها نتیجه خوبی به همراه داشته باشد

شصت و هفت : پاداش قرائت سوره عبس و تکویر

امام صادق ( ع ) فرمود :

هر که سوره عبس و تکویر را تلاوت کند از خیانت دیگران ، در زیر بال و پناه خدا ، در امان باشد و در سایه سار و بزرگمندی خداوند و در بهشت او باشد و این کار بر پرودرگار گران و سخت نیست _‏اگر خدا بخواهد -

شصت و هشت : پاداش قرائت سوره انفطار و انشقاق

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که این دو سوره را در نماز های واجب و مستحب ،‏ پیش چشم و مورد توجه خویش قرار دهد و تلاوت کند خداوند میان او و خواسته هایش فاصله نیفکند و مانعی بین او و خدا نباشد و پیوسته ( به خدا ) بنگرد و خدا بر او ( نگرد) تا از حساب مردم فارغ شود .

شصت و نه : پاداش قرائت سوره مطففین

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره مطففین را در نماز های واجب خویش تلاوت کند خداوند امان از دوزخ را در روز رستاخیز به او ارزانی فرماید و نه آتش دوزخ او را بیند و نه او آتش دوزخ را ببیند و از پل جهنم نگذرد و در روز رستاخیز حسابرسی نشود .

هفتاد: پاداش قرائت سوره بروج

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که این سوره را در نماز های واجب خویش تلاوت کند _ از آن رو که این سوره پیامبران است _ برانگیختگی او در روز رستاخیز و منزلگاهش با پیامبران و فرستادگان و شایستگان باشد .

هفتاد و یک :پاداش قرائت سوره طارق

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره طارق را در نماز های واجب خود تلاوت کند او در روز رستاخیز در پیشگاه خدا دارای مقام و منزلت است و از رفیقان و همنشینان پیامبران و یاران ایشان در بهشت باشد .

 هفتاد و دو : پاداش قرائت سوره اعلی

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره اعلی را در نماز های واجب یا مستحب خویش تلاوت کند در روز رستاخیز به او گفته شود که از هر دری از درهای بهشت که خواهی داخل شود _ اگر خدا بخواهد _

هفتاد و سه : پاداش قرائت سوره غاشیه

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که بر تلاوت سوره غاشیه در نماز های واجب و مستحب مداومت ورزد خداوند جامه رحمتش را در دنیا و آخرت بر تن او پوشاند و در روز رستاخیر آسودگی و امان از عذاب را به او ارزانی فرماید .

هفتاد و چهار : پاداش قرائت سوره فجر

امام صادق ( ع ) فرمود : سوره فجر را در نماز های واجب و مستحب خویش تلاوت کنید ؛ زیرا به راستی ، این سوره از آن امام حسین ( ع ) است. هر که آن را تلاوت کند در روز رستاخیز در درجه او در بهشت باشد . به راستی ، خدای گرامی و بزرگ ، ارجمند و حکیم است .

هفتاد و پنج : پاداش قرائت سوره بلد

امام صادق ( ع ) فرمود : هر که سوره بلد را در نماز واجب خویش تلاوت کند در دنیا به انسانی شایسته و در سرای واپسین به کسی که دارای مقامی در پیشگاه خداست شهرت یابد و در روز رستاخیز از رفیقان و همنشینان پیامبران و شهیدان و شایستگان باشد .


پنج شنبه 89 مرداد 14 , ساعت 3:57 عصر

سخن چینی

حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی می فرمودند : شخصی با شیطان شرط بست که ببیند در طول هفته کدام بیشتر خراب کاری می کنند . شیطان شخصی را گول زد و به عمل خلاف عفت انداخت و آن شخص نیز، از یک قبیله به قبیله دیگر سخن چینی کرد و 60 هزار نفر را به کشتن داد . آخر هفته آن شخص به شیطان گفت : دیدی من برنده شدم ، شیطان گفت : اشتباه می کنی بلکه من برنده شدم زیرا من یک عمل خلاف عفت را به وجود آوردم ، تا مثل تو پیدا بشود ، که یک سخن چینی بکند و 60 هزار نفر را به کشتن بدهد .

حضرت رسول اکرم ( ص ) در این باره فرمودند :

هیچ سخن چینی وارد بهشت نمی شود . سخن چین بدترین و خبیث ترین مردم است ، زیرا وی از دروغ و مکر و بی وفایی و خیانت و کینه و حسد و دورویی و فساد و فریب دیگران دریغ نمی کند و از این صفات بر کنار نخواهد بود .


دوشنبه 89 مرداد 4 , ساعت 1:5 عصر

خصال یاران حضرت مهدی (عج)

  یاران حضرت مهدی(عج) چه ویژگی هایی دارند؟! شاید این سؤال را بارها شنیده باشید اما چقدر درباره آن تأمل نمودیم و سعی کردیم خصال یاران مهدی(عج) را به دست آوریم؟
خصال یاران حضرت مهدی(عج)
یاران حضرت مهدی(عج) از صنف و نژاد خاصی نیستند، بلکه از گروهها و نژادهای مختلف و از سراسر جهان هستند. حضرت در سن جوانی ظاهر می شوند و یاران ایشان نیز بیشتر جوانان پرتحرک و پرنشاط هستند.
زنان نیز در این نهضت بزرگ جایگاه شکوهمند و حضوری فعال خواهند داشت.
عدد یاران
امام صادق(علیه‌السلام) عدد یاران حضرت مهدی(عج) را سیصد و سیزده نفر ذکر کرده اند: «گویا می نگرم قائم را بر منبر کوفه و سیصد و سیزده نفر یارانش را که پیرامونش گرد آمده اند به شماره اهل بدر»
یاران مهدی(عج) مردان عبادت و نیایش، شیران روز و نیایش گران شب هستند، آن هم نیایشی عارفانه و پاکبازانه. روح بندگی و راز و نیاز با جانشان آمیخته و همواره خود را در محضر خدا می بینند....
در برخی از روایات یاران امام زمان(عج) ده هزار نفر یاد شده و تا آنان گرد نیایند قیام صورت نمی گیرد. ابی بصیر از امام صادق(علیه‌السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمی کند. گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است؟ فرمود: ده هزار نفر.» این دو دسته روایات با هم تعارض ندارند بلکه در طول یکدیگرند و در مجموع نشانگر سیر تشکیل یارانند: سیصد و سیزده نفر نخستین گروندگانند و به عبارتی فرماندهان و وزیران امام هستند که با گردآمدن این گروه دعوت آغاز می گردد و سپس با انتشار خبر ظهور ده هزار نفر که ستون های اصلی نیروهای انقلاب را تشکیل می دهند، به سرعت به امام می پیوندند.
همه رهبران و مصلحان الهی برای رسیدن به درجه شایستگی همراهی باید دارای ویژگی هایی باشند که عبارتند از:
خداجویی:
خداجویی و توحید سرلوحه عقاید و خصال یاران مهدی(عج) است. آنان خدا را به شایستگی شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ایزدی است. شوق دیدار محبوب، دل هایشان را به وجد آورده و در اشتیاق وصل او، شب و روز نمی شناسند. امام صادق(علیه‌السلام) درباره آنها می فرماید:
مردانی که گویا دل هایشان پاره های آهن است... غبار تردید در ذات مقدس خداوند، خاطرشان را نمی آلاید... همانند چراغ های فروزانند، گویا دل هایشان نورباران است. از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند، برای شهادت دعا می کنند و آرزومند کشته شدن در راه خدایند.
یاران مهدی(عج) مردان عبادت و نیایش، شیران روز و نیایش گران شب هستند، آن هم نیایشی عارفانه و پاکبازانه. روح بندگی و راز و نیاز با جانشان آمیخته و همواره خود را در محضر خدا می بینند....
عبادت و بندگی:
یاران مهدی(عج) مردان عبادت و نیایش، شیران روز و نیایش گران شب هستند، آن هم نیایشی عارفانه و پاکبازانه. روح بندگی و راز و نیاز با جانشان آمیخته و همواره خود را در محضر خدا می بینند، به بیان امام باقر(علیه‌السلام): گویا قائم و یارانش را در نجف اشرف می نگرم توشه هایشان به پایان رسیده و لباس هایشان مقدس گشته است، جای سجده بر پیشانی هایشان نمایان است شیران روز و راهبان شب اند.
شجاعت:
یاران مهدی(عج) دل هایی چون پولاد دارند و از انبوه دشمن هراسی به دل راه نمی دهند. ایمان به هدف همه وجودشان را تسخیر کرده و عشق به خاندان پیامبر به بازوانشان قدرت بخشیده است. شجاعت بی نظیرشان ترس را بر دل های مستکبران چیره ساخته آنچنان که پیشاپیش راه گریز پیش می گیرند. امام باقر(علیه‌السلام) در توصیف شجاعت آنها می فرمایند:
دل هایی چون پولاد دارند. از هر سو تا مسافت یک ماه راه، ترس بر دل های دشمنان سایه می افکند.
یاران حضرت مهدی(عج) از صنف و نژاد خاصی نیستند، بلکه از گروهها و نژادهای مختلف و از سراسر جهان هستند.
فرمانبری:
یاران امام، به مولای خود عشق می ورزند و چون بنده ای گوش به فرمان از حضرت پیروی می کنند در انجام دستورات وی پیشی می گیرند. به فرموده پیامبر(صلی الله علیه و آله):

کرّاروُن مُجِدّونَ فی طاعته؛ سلحشورانی کوشا در پیروی اویند.
امام حسن عسکری(علیه‌السلام) در آخرین روزهای عمر خود سخنانی خطاب به فرزندشان حضرت مهدی(عج) فرمودند و یاران او را این گونه توصیف نمودند:
...روزی را می بینم که پرچم های زرد و سفید در کنار کعبه به اهتزاز درآمده، دست ها برای بیعت تو، پی در پی کشیده اند. دوستان باصفا، کارها را چنان به نظم وترتیب درآورده اند که همچون دانه های درّ گرانبها که در رشته ای قرار گیرند... قومی به آستانه ات گردآیند که خداوند آنان را از سرشتی پاک و ریشه ای پاکیزه و گرانبها آفریده است.
دل هایشان از آلودگی و نفاق و پلیدی و شقاق پاکیزه است. در برابر فرمان های دینی فروتنند و دل هایشان از کینه و دشمنی پیراسته، رخسارشان برای پذیرش حق آماده و سیمایشان با نور فضل و کمال آراسته، آیینِ حق را می پرستند و از اهل حق پیروی می کنند.

منبع: وب سایت استاد انصاریان



لیست کل یادداشت های این وبلاگ